Tervetuloa nuotiotulen taikapiiriin!

Nuotiolla (Gummerus) on visuaalinen tietokirja, joka tarkastelee nuotioihin liittyvää kulttuurihistoriaa. Kirjan kirjoittaneet toimittajat Pekka Laine ja Pertti Rovamo ovat intohimoisia retkeilijöitä, eränkävijöitä ja tulilla istujia. Kirja kertoo olennaisen siitä, mitä nuotion sytyttäjän tulee Suomessa tietää.

Nuotiolla-kirjaan on koottu nuotiotulten historiaa aina esihistoriallisista ajoista nykypäivään asti. Kirjassa kerrotaan muun muassa mitä nuotiossa kannattaa polttaa, millä välineillä leirikeittiön herkut kätevimmin valmistuvat ja millainen tuli yöpyjän kannattaa sytyttää. Tulistelijan sanastosta selviää, mitä tarkoitetaan jätkänvalkealla, perkkapuulla ja risukeittimellä.

Nuotiotuli on ollut korvaamaton ja arkipäiväinen väline suomalaisille eränkävijöille, kalastajille ja muille salomailla liikkuville. Tulen taikapiiri puhuttelee voimakkaasti myös nykysuomalaista. Tuleen tuijottaessa aika menettää merkityksensä ja tulilla istuja ikään kuin siirtyy menneiden vuosikymmenten takaiseen elämisen rytmiin.

Olennaista on ollut päästä tulille, kuuntelemaan palavan puun ääniä, haistamaan tervaksen ihanaa tuoksua ja istumaan naamat tulen kirkkaassa loisteessa, kun selän takana on sysimusta yö”, tekijät tunnelmoivat.

Pekka Laine
Pekka Laine on työskennellyt toimittajana Yleisradion uutis- ja ajankohtaisohjelmissa ja Suomen Journalistiliiton puheenjohtajana. Nuotiolla-kirjan tekoon johti vuosikymmenien retkeilyharrastus Suomen luonnossa.

Pertti Rovamo
Pertti Rovamo on retkeily- ja veneilytoimittaja, joka on Nuotiolla-kirjan lisäksi kirjoittanut mm. suomalaisesta puuveneestä, umpihankihiihdosta ja Savon retkeilyreiteistä.

Nuotiolla

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi