• Gummerus/

Timo K. Mukan Täältä jostakin -romaani on hätkähdyttävä sodanvastainen puheenvuoro

Ilmestyessään ensimmäisen kerran vuonna 1965 Timo K. Mukan Täältä jostakin (Gummerus) herätti runsaasti keskustelua ideologisen viestinsä ja värikkään kielensä takia. Mukan omien armeijakokemusten pohjalta syntynyt romaani on raadollinen kuvaus nuoren miehen elämästä armeijassa, taistelusta asetettuja normeja vastaan ja mielen herkkyydestä. Kirjan armeijakriittinen näkökulma ja maailmantilanteen levottomuus tekevät teoksesta ajankohtaisen vielä 50 vuotta ensipainoksen jälkeen.

Matti Kalevi Tulli määrätään suorittamaan asepalvelus vuonna 1964. Kotiin jää hänen raskaana olevan vaimonsa, jonka luokse hän mielessään usein palaa. Nuori mies ihmettelee ja kadehtii muiden alokkaiden välinpitämättömyyttä ja kykyä olla kyseenalaistamatta annettuja käskyjä, toisinaan jopa asiattomia pyyntöjä. Armeijan armoton kuri, tappamiseen valmistautuminen ja pitkä talvi ahdistavat Tullia, eikä hänen herkkä mielensä kestä sitä järkkymättä.

"Kaikki he asepalveluksensa ensimmäisistä päivistä lähtien olivat kyllästyneitä, haluttomia, passiivisia, mutta kun aika kului heistä suurin osa luontaisen sopeutuvuutensa, arkuutensa ja ajattelemattomuutensa vuoksi sopeutui, taipui ja suli pehmeäksi taikinaksi joka sotataitojensa puolesta nousi ikäänkuin sen sisällä olisi ollut hiven isänmaallisuuden hiivaa, mutta todellisuudessa sitä ei ollut yhdessäkään heistä. He olivat vain osa käsittämättömän pakon tänne kokoamasta massasta, eri puolilta maata, eri käsityksiin kasvaneita lapsia, jotka luulivat tekevänsä oikein, koska muutkin tekivät niin."

Timo K. Mukka
Timo K. Mukkaa pidetään yhtenä aikansa merkittävimmistä suomalaisia kirjailijoista. Hän syntyi evakkomatkalla Ruotsissa vuonna 1944. Hänet hyväksyttiin vuonna 1961 Taideakatemian kouluun Helsinkiin, mutta hän keskeytti opintonsa ja antautui kirjoittamiselle.

Timo K. Mukka asui lähes koko elämänsä Lapissa, minne kaikki hänen teoksensakin sijoittuvat. Hänen tuotantonsa syntyi varhain ja varsin lyhyessä ajassa. Kuudessa vuodessa hän ehti kirjoittaa yhdeksän teosta, joista monet ovat nousseet klassikon asemaan. Mukka kuoli vuonna 1973 vain 28-vuotiaana.

Timo K. Mukka: Täältä jostakin

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Kaisu Isomäki, viestintäharjoittelija, p. 010 683 6299, kaisu.isomaki@gummerus.fi