Tinkimätön esikoisromaani tuo henkilönsä kiusallisen lähelle

Opettaja fantasioi kynsiään lakkaavasta oppilaasta. Työmies vilkuttaa kaivinkoneen kauhalla ihastukselleen. Koulupojat täyttävät pihalla puhallettavaa naista. Nelisiipinen lokki (Gummerus) on 23-vuotiaan Matias Riikosen esikoisromaani, jonka sisäiset monologit päästävät ääneen niin ihmisiä, eläimiä kuin koneita. Tapahtumien näyttämönä toimii muuan koulu lähiympäristöineen. Kirjan kantavia teemoja ovat yksinäisyys ja lähestymisen vaikeus.

Nelisiipinen lokki käsittelee kiusallisen taidokkaasti häpeän ja vaivaantuneisuuden tunteita. Romaanin groteski ja julma maailmankuva ei mielistele lukijaa, mutta tarinoissa pilkahtelee myös lempeys ihmispoloa kohtaan. ”Tahdoin, että kirjan henkilöiden halu ja kaipaus olisi täydellisen paljasta. Kaikesta analyysistä täytyi luopua. Siksi henkilöt ovat luonnosmaisia, vain muutamalla viivalla hahmoteltuja. Kun kaikki kuona, siis se mikä tekee henkilöhahmosta perinteisessä mielessä 'syvän', kaavitaan pois, rajat ihmisten, koneiden ja kuvien välillä hämärtyvät”, Riikonen kuvailee.

Riikonen taivuttaa lausetta kuin kuvanveistäjä. Esikoisromaani syntyi viidessä vuodessa. ”Joudun kirjoittamaan kymmenen kuollutta lausetta, että saisin yhden elävän. Meni vuosikausia, tuli pinoittain raatoja”, hän kuvaa kirjoitusprosessia.

Seuraavana aamuna oli koulun eteläiseen päätyyn punaisella maalilla maalattu metrin korkuinen häpy, eikä minulla ollut puhdistustarpeita valmiina, joten jouduin maalaamaan hävyn alle tekstin: Tämä on vene. Poikia en voinut sabotaasista syyttää, kun en ollut ymmärtänyt niiden puheesta mitään muuta kuin sen, että pahat on mielessä.

Matias Riikonen
Matias Riikonen (s. 1989) on helsinkiläinen kirjallisuudenopiskelija ja vetelehtijä. Nelisiipinen lokki on hänen esikoisteoksensa.

Matias Riikonen, Nelisiipinen lokki

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi