Tommy Tabermannin esikoisteos julkaistiin muistopainoksena

Suomen suosituimman runoilijan, Tommy Tabermannin (1947–2010) kuolemasta tulee 2. heinäkuuta kuluneeksi vuosi. Tabermann kirjoitti neljän vuosikymmenen ajan runoja rakkaudesta, luonnosta, välittämisestä ja paremmasta maailmasta. Hänen esikoisteoksensa Ruusuja Rosa Luxemburgille ilmestyi vuonna 1970, ja nyt Gummerus julkaisee sen ensimmäisen kerran uusintapainoksena.

”Muistan vielä äärimmäisen tarkoin sen hetken jolloin sain ensimmäisen kirjani, Ruusuja Rosa Luxemburgille, käteeni. Se oli suuri hetki, samanlainen kuin ensimmäinen rakastelu. Ehkä jopa suurempi, sillä ensimmäiset rakastelut ovat aina haparointia ja kömpelöä opettelua, mutta kirja oli valmis, sinisissä kansissa, ja kannessa minun nimeni. Kun ottaa käteensä ensimmäisen kirjansa, ottaa käteensä ihmeen.”
– Tommy Tabermann

Nuoren Tabermannin ensimmäisessä runokokoelmassa näkyvät jo vahvoina ne teemat, joiden takia hänestä tuli ylivoimaisesti suosituin suomalainen runoilija. Rakkauden ja aistillisuuden lisäksi Ruusuja Rosa Luxemburgille puhuu vapaudesta ja vallankumouksesta, oikeudenmukaisuudesta ja luopumisen surusta. Monet esikoiskokoelman runot ovat kasvaneet klassikoiksi, joihin palataan yhä uudelleen.

”Ruusut kiipeävät eteläistä seinää,
joka kevät ovat kiivenneet
mutta nyt vasta huomaan.
Ensi kesänä tätä seinää ei ole.
Ensi kesänä tässä on kuoppa ja muovikypäräiset miehet
ja kaivinkoneen kauha
syö ahneesti multaa.
Tähän nousee uusi seinä, uusi mies ihmettelee
elämän kulkua verhon takaa.
Ehkä hän huomaa ruusut jo ensimmäisenä keväänä,
jos ruusut yhä ovat”

Tommy Tabermannilta julkaistiin elämänsä aikana yli 80 runokokoelmaa ja romaania, ja hänen tuotantoaan on myyty yli puolen miljoonan kirjan verran. Etenkin rakkauden ja erotiikan kuvaajana tunnettu kirjailija johdatti joukoittain uusia lukijoita runouden pariin. Tabermann tunnetaan myös Uutisvuoto-ohjelmasta. Vuonna 2007 hänet valittiin eduskuntaan SDP:n edustajana.

Lue lisää: http://www.tommytabermann.net/

Tommy Tabermann, Ruusuja Rosa Luxemburgille