Tommy Tabermannin sykähdyttävimmät kolumnit koottiin yksiin kansiin

Tommy Tabermann on Suomen rakastetuin runoilija, joka ehti tehdä laajan runotuotantonsa lisäksi myös proosaa. Hänen 2000-luvun tuotantoonsa kuuluvat olennaisesti kolumnit, joita hän kirjoitti Me-lehteen vuodesta 2003. Itkeä, nauraa ja rakastaa (Gummerus) on kooste näistä teksteistä, joista viimeinen ilmestyi vasta hänen poismenonsa jälkeen elokuussa 2010.

”Ne jotka osaavat aidosti itkeä, osaavat myös hymyillä ja nauraa. Rohkeimmat meistä uskaltavat ja osaavat sekä itkeä, nauraa että rakastaa. Usein ajattelen päivää heinänkorreksi. Jos siihen saa pujotettua, kuin metsämansikan, yhden itkun, yhden naurun ja yhden rakkauden sanan, voi syystä kutsua itseään onnelliseksi mieheksi.”

Oivaltavissa kolumneissaan Tabermann käsitteli niin ajankohtaisia aiheita kuin ikuisuuskysymyksiä. Aihekirjo on laaja rakkaudesta, onnesta ja elämästä Tommyn omiin lapsuusmuistoihin, Karjalaan tai leivän tuoksuun. Kaikkia tekstejä yhdistää Tabermannin jäljittelemätön ääni ja asenne.

”Suotta en kutsu suutelemista jumalten kielellä puhumiseksi, sillä niin on. Millä muulla kielellä jumalat voisivat puhua kuin äidin ja lapsen välisellä kielellä? Maailmassa on vain muutama kieli, jota kaikki ymmärtävät: itku, nauru, hyräily, hyväily – ja suudelma. […] Voimmeko kuvitella elämää ilman suudelmaa? Emme, sillä ilman suudelmaa maa olisi autio ja tyhjä, elämä yhdentekevää. Suudelma on alttari jolle polvistua, ja tori jolle kokoontua, meri jolla purjehtia kauas itsensä luo.”

Tommy Tabermann
Tommy Tabermann (1947–2010) syntyi Tammisaaressa, kasvoi Karjaalla rautatieläisen poikana, tuli ylioppilaaksi 1966, opiskeli Tampereen yliopistossa ja toimi lehti- ja radiotyössä. Hän oli freelance-toimittaja, kirjailija, runoilija ja kansanedustaja.

Tabermann aloitti puhumalla luonnon ja ihmisen suhteesta, elämän surkastumisesta koneistumisen puserruksessa. Myöhemmin Tabermanniin on lyöty trubaduurin leima, hän on rakkauden ja eroottisuuden apostoli, hänen mukaansa rakkaus muuttaa maailman. Tabermann on siteerattu runoilija, nuorten tyttöjen unelma, rakkauden, läheisyyden, rauhan ja pehmeiden arvojen puolestapuhuja. Tabermann kirjoitti elämänsä aikana lukuisia teoksia ja esiintyi myös useissa antologioissa, aikakauslehdissä, tv:ssä ja radiossa.

Itkeä, nauraa ja rakastaa

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt