Topi Sorsakoski oli rakastettu kansantaiteilija ja suomalaisten tuntojen tulkki

Topi Sorsakoski eli Pekka Tammilehto (1952–2011) oli ainutlaatuinen oman tiensä kulkija niin suomalaisessa musiikissa kuin yksityiselämässäänkin. Gummerus julkaisee Sorsakosken syntymäpäivän kunniaksi uudistetun laitoksen elämäkertateoksesta Kulkukoira, joka kuvaa taiteilijan huikeaa uraa ja värikästä elämää. Sorsakosken syntymäpäivän aattona 26.10. julkaistaan myös Sorsakosken postuumi levy Tummansininen sävel.

Eteläpohjalaiseen muusikkosukuun syntynyt Pekka Tammilehto kasvoi tanssilavojen ja tangojen maailmassa ja sai ensimmäisen kerran kitaran käteensä 13-vuotiaana. Topi Sorsakosken hahmo syntyi aluksi sisäpiirin vitsinä ja kasvoi vähitellen kansan rakastamaksi kulttihahmoksi, jonka suosio ylitti kaikki odotukset. Suosion huipullakaan Sorsakoski ei menettänyt ilkikurista huumorintajuaan eikä lojaalisuuttaan ystäviä ja omaisia kohtaan. Miehen teeskentelemätön tyyli ja pettämätön tilannekomiikan taju antoivat aiheen lukemattomiin legendaarisiin tarinoihin.

Kulkukoira-teoksen ensimmäinen painos julkaistiin Sorsakosken 50-vuotispäivän kunniaksi vuonna 2002. Nyt julkaistun elämäkertateoksen uuteen laitokseen on lisätty kirjoittajan, Reijo Ikävalkon, jälkisanat, joissa kuvataan Sorsakosken viimeisiä vuosia. Ne olivat Topin elämässä seestymisen aikaa. Käännekohta oli Maija-äidin poismeno vuonna 2007, joka tuli Topille järkyttävänä yllätyksenä. Loppuvuosissa oli kuitenkin myös ilon aiheita, sillä vuonna 2010 Topi avioitui pitkäaikaisen seurustelukumppaninsa Helin kanssa, ja myös keikkojen väkimäärät alkoivat kasvaa. Tammikuussa 2011 Topi alkoi valitella flunssan oireita ja sitkeää köhää, mutta hän ei vielä ottanut oireita vakavasti. Runsaasti tupakkaa polttanut mies oli ehtinyt lopettaa tupakoinnin ennen kuin ensimmäiset keuhkosyövän oireet ilmaantuivat.

Jo ennestään hoikka mies laihtui lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa ja tarvitsi hengittääkseen happirikastetta. Välillä keuhkoihin kertyi niin paljon nestettä, että puhuminen kävi vaikeaksi. Hän jatkoi uuden, syksyllä 2011 ilmestyvän Tummansininen sävel -nimisen levyn tekoa, vaikka suu oli joskus täynnä lääkityksen aiheuttamia haavoja. Silloin pelkkä puhuminen oli vaikeaa ja tuskallista. Topi ei kuitenkaan koskaan valittanut.”

Sorsakoski menehtyi keuhkosyöpään Seinäjoen keskussairaalassa 13.8.2011, 58-vuotiaana. Paikalla olivat Topin vaimo, sisar sekä poika Onnimanni, joka on luonnehtinut isänsä lähtöä levolliseksi ja rauhalliseksi. Sorsakoski ei koskaan ehtinyt nähdä valmiina uutta levyään, Tummansininen sävel. Levyltä on julkaistu ennakkoon samanniminen single, jonka voi kuunnella osoitteessa http://www.emi.fi/jukebox/play/1684/tummansininen_savel.

Reijo Ikävalko
Reijo Ikävalko on yhteiskuntatieteiden maisteri. Hänellä on pitkä ura journalistina ja nykyisin hän on vapaa toimittaja. Ikävalko on myös kirjoittanut useita elämäkertoja ja muistelmakirjoja.

Topi Sorsakoski – Kulkukoira

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi