Toveruutta, rakkautta ja turmiollista elämää kirjailijoiden Helsingissä

Eino Leinon Kirjailijoiden Helsinki (Gummerus) on reportaasi kirjailijoiden kohtaloista ja kohtaamisista historiallisessa Helsingissä, sen kaupunginosissa, kortteleissa ja taiteilijaravintoloissa. Se on paikallishistoria ja samalla kuvaus suomalaisesta kirjailijaelämästä, siihen kuuluvasta toveruudesta, rakkaudesta, myrskyisistä suhteista ja joidenkin kohdalla turmioon johtaneista elämäntavoista. Teos sisältää paikkahakemiston ja kartat, joiden avulla lukija pääsee kulkemaan katuja kirjailijoiden jalanjäljissä.

Mika Waltarin ja Arvo Turtiaisen elinikäinen ystävyys alkoi Vuorimiehen puistossa lapsena pidetyistä turnajaisista. Saman puiston laidalla on asunut myös Saima Harmaja, jota Waltari kannusti kirjalliselle uralle, pieni poika nimeltä Pentti Saarikoski sekä runoilija Eino Leino. Korttelin päässä puistosta vietti Juhani Aho viimeiset elinvuotensa.

Vuorimiehen puiston laidalla asui lapsena myös toinen, suuriin ikäluokkiin kuuluva Eino Leino, josta tuli myöhemmin toimittaja. Hänelle selvisi aikuisena, että naapurustoa on kansoittanut vuosien saatossa oikea kirjailijoiden kavalkadi. Kirjailijoiden Helsinki syntyi Leinon rakkaudesta 200 vuotta maamme pääkaupunkina toimineeseen kotikaupunkiinsa ja vuosien varrella kerätystä Helsinki-aiheisten kirjojen kokoelmasta ammentaen. ”Monien ihmisten lailla olen tahtonut kokea edes päivän runsaan sadan vuoden takaisessa Helsingissä, aistia hevosten kavioiden kapseen, katsella ihmisiä, kuunnella taiteilijaravintoloissa kirjailijoiden keskusteluja. Kun haave ei toteudu, päätin kulkea menneen ajan Helsingissä kirjailijoiden jalanjäljissä, ja niitä on riittänyt”, Leino kertoo.

Eniten seurattavaa Leino on löytänyt Vuorimiehen puiston lisäksi Kruununhaasta, Linnunlaulusta, Töölöstä ja Kalliosta. Oman lukunsa kirjassa ovat saaneet myös lukuisat taiteilijaravintolat Kappelista Kämpiin, Cataniin, Brondaan, Hansaan ja Kosmokseen. Kirjailijoiden Helsinki avaa ovia niin Runebergin täysihoitolaan Maneesikadun entisessä kolerasairaalassa, Maila Talvion Linnunlaulun huvilaan kuin Minna Craucherin paheelliseen salonkiin. Vieraillaanpa teoksessa myös Joel Lehtosen huvilassa Huopalahdessa ja Arto Mellerin luona Puu-Vallilassa.

Eino Leino
Eino Leino (s. 1946) on työskennellyt toimittajana Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa, STT:ssä ja Avussa. Toimittajantyönsä lisäksi hän on kirjoittanut mm. teokset Kohti huippua, kirjan vuorikiipeilyn historiasta sekä, Arto Paasilinnan elämäkerran Lentojätkä.

Kirjailijoiden Helsinki

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi