• Gummerus/

Trotski-elämäkerta valottaa intohimoisen vallankumousideologin traagisia elämänvaiheita

Lev Trotski (1879–1940), oikealta nimeltään Lev Bronstein, oli bolševikkivallankumouksen johtohahmoja Leninin ohella. Christer Pursiaisen teos Trotski (Gummerus) on ensimmäinen Suomessa ilmestynyt elämäkerta tästä vallankumousmiehestä, joka oli myös puna-armeijan perustaja ja yksi tärkeimmistä kommunismin ideologeista. Elämäkerta luotaa Trotskin kautta Venäjän ja Neuvostoliiton 1900-luvun luonnetta ja vallankumouksen historiaa. Teos antaa myös uutta tietoa Trotskin oleskelusta Suomessa 1905 ja 1907, Trotskin suhtautumisesta Suomeen sotakomissaarina, Suomen sekaantumisesta sotaan bolševikkeja vastaan ja Trotskin ajatuksista talvisodasta.

Bronsteinista tuli ammattivallankumouksellinen jo kahdeksantoistavuotiaana. Hänet pidätettiin poliittisen toimintansa vuoksi 1898 ja tuomittiin neljäksi vuodeksi hallinnolliseen karkotukseen Siperiaan. Vuonna 1902 hän pakeni syrjäisestä karkotuspaikastaan jättäen jälkeensä vaimonsa ja kaksi lastaan.  Bronstein alkoi käyttää nimeä Trotski, jona hänet yleisesti tunnetaan.

Vuonna 1905 Trotski tasapainotteli menševikkien ja bolševikkien välillä pitäen yhteyttä kumpaankin ryhmään. Hän rakastui maanpaossa Pariisissa vallankumoukselliseen Natalia Sedovaan. Trotski piilotteli usean kuukauden ajan Itä-Suomessa ennen palaamistaan Pietariin.

Trotski karkotettiin tuon tuosta maasta toiseen. 1907 hän asettui asumaan Wieniin, jossa hän toimi vallankumouksellisten lehtien toimituksissa. Edellisenä vuonna hän oli kehitellyt jatkuvan vallankumouksen teoriansa. Hän hylkäsi menševikkien näkemyksen, jonka mukaan tie sosialismiin edellyttäisi kapitalismin ja porvarillisen demokratian pitkähköä välivaihetta. Trotski ei hyväksynyt myöskään Leninin vuosisadan alun muotoilua ”työläisten ja talonpoikaiston demokraattisesta diktatuurista”, joka merkitsisi vallan kaappaamista porvareilta, mutta rajoittuisi lähinnä maanomistajaluokan hävittämiseen ja maan jakamiseen talonpojille. Hän vaati ”sosialistista vallankumousta” ja ”proletariaatin diktatuuria”.

Vuoden 1917 vallankumouksen aikana Trotski palasi Venäjälle ja siirtyi bolševikkeihin, joiden johtoon hän nousi nopeasti. Trotski esitti elämänsä loppuun saakka, että hänen nuoruuden teoriansa on aitoa leninismiä tai jopa sen ennakointia. Vallankumouksen jälkeen Trotskista tuli kansankomissaari. Kun Leinin kuoli 1924, onnistui Stalin ja keskuskomitean enemmistö syrjäyttämään Trotski puoluejohdosta. Trotskin ja Stalinin välillä oli merkittäviä ideologisia erimielisyyksiä. Trotski joutui jälleen maanpakoon, mutta sekään ei riittänyt Stalinille: diktaattorin määräyksestä turvallisuuspalvelu NKVD murhasi Trotskin Meksikossa 1940.

Christer Pursiainen
Christer Pursiainen (s. 1959) on valtiotieteen tohtori ja kirjoittanut lukuisia teoksia Venäjän ja Neuvostoliiton historiasta ja politiikasta. Nykyisin hän toimii Itämeren valtioiden neuvoston sihteeristössä Tukholmassa vanhempana neuvonantajana.

Trotski
Ovh. 29  €