Tuomas Vimman työläisromaani Raksa tekee kuntokartoituksen koko rakennusalalle

Tuomas Vimman Raksa (Gummerus) on työläisromaani ja rakennusbisneksen perusteellinen kuntokartoitus. Vimma kaivaa esiin alan mädännäisyyksiä urakoitsijan näkökulmasta. Samalla teos on yhteiskunnallinen kertomus suuren rakennemuutoksen ajasta, jona suomalaisesta työmiehestä on tullut luksustuote.

Raksan päähenkilö, Sami on alalla vallitsevaan suhmurointiin kyllästynyt opistoinsinööri, joka etsii lähes epätoivoisesti töitä edellisen työnantajansa ajauduttua verovelkojen vuoksi konkurssiin. Uusi pesti löytyy Hyperborea nimisestä remonttifirmasta, joka on erikoistunut Helsingin keskustan kivitalojen arvoasuntojen restaurointiin. Hyperborea on monin tavoin erilainen kuin perinteiset raksafirmat, se noudattaa Suomen lakia. Samista tulee nopeasti uuden pomonsa, omistajan tytär Danika Stenhammarin luottomies. Edessä on urakka, jollaista hän ei olisi osannut edes kuvitella.

Huoneistoremontti on toiseksi suurin rahallinen satsaus mitä tavallinen ihminen elämänsä aikana tekee. Ja melko usein sillä on a) fyrkat jo valmiiks lopussa, kun se on just tehny sen suurimman, eli hankkinu omistusasunnon, ja b) se ei tajuu hölkäsen pöläystä siitä, mihin se on ryhtymässä.

Kirja ei anna kovin mairittelevaa kuvaa rakennusalasta. ”Valitettavasti en ole joutunut liioittelemaan juurikaan, niin villistä lännestä on kysymys. Kun kaikissa muissa bisneksissä eletään vuotta 2011, laahaa rakennusala jossain 70-luvulla perässä”, Vimma taustoittaa. ”Suurin osa ihmisistä joutuu jossain elämänsä vaiheessa kohtaamaan remontin kauneuden ja kauheuden. Kaikki ovat myös kuulleet kauhutarinoita pieleen menneistä projekteista. Vaikka kyseessä on puhdas romaani, on se tarkoitettu myös opaskirjaksi jokaiselle, joka remontin teettämistä harkitsee.

Tuomas Vimma
Tuomas Vimma on etelähelsinkiläinen kirjailija, kolumnisti ja epikurolainen hedonisti, joka on vakiinnuttanut aiemmilla romaaneillaan (Helsinki 12, Toinen ja Gourmet) asemansa uuden vuosituhannen kaupunkilaisuuden tulkkina. Viime aikoina hän on joutunut myös oikeisiin töihin rakennusalalla.

Tuomas Vimma, Raksa

Eeva Herrainsilta, viestintäkoordinaattori, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi