Tuomas Vimman yrittäjäromaani Firman mies päättää suositun Raksa-trilogian

Tuomas Vimman Firman mies (Gummerus) päättää rakennusalaa eri vinkkeleistä häikäilemättömällä huumorilla ruotivan Raksa-sarjan. Trilogian itsenäinen päätösosa pureutuu alan haasteisiin ja mahdollisuuksiin yrittäjän näkökulmasta. Päähenkilö Samin luokkaretki saa huipennuksensa projektipäällikön siirtyessä omistavaan luokkaan. Samalla selviää, onko suomenruotsalaisen perijättären ja koulunsa kesken jättäneen opistoinsinöörin romanssi mahdollinen.

Markkinajohtajaksi nousseen Hyperborea-rakennusliikkeen toimitusjohtaja Danika Stenhammar kyydittää oikeana kätenään toimivan Samin yrittäjyyden ylä- ja alamäkiin. Sami joutuu elämänsä vaativimpiin neuvotteluihin ja alkaa puntaroida, voiko kaiken arvon mitata rahassa. ”Vaikka Sami ja Danika ovat fiktiivisiä romaanihahmoja, heidän esikuvinaan ovat toimineet ne lähes satatuhatta suomalaista yrittäjää, jotka päivästä toiseen puurtavat työllistääkseen”, Tuomas Vimma kertoo.

Ei tää helppoa tule olemaan, mutta meidän täytyy pitää yhteinen rintama ja pysyä kovina. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että sä olet sydämestäsi mukana tässä. Eli jos sulla on jotain fuckin’ itsetutkiskelua tehtävänä, niin tee se pirun nopeasti. Kun me palataan Stadiin ja ennen kun vedetään nimet osakassopimukseen, niin mä haluan, että sulla on prioriteetit tasan tarkkaan selvillä. Nyt vedetään punainen lippu salkoon – ja se ei ole työväenlippu se, vaan mennään vanhoilla merten säännöillä: sääliä ei tunneta eikä vankeja oteta.

Vimmalla on työkokemusta kirjoittamisen lisäksi myös rakennusalalta. ”Oma taustatyöprosessini on ollut jo neljän vuoden ajan päivätyö vaimoni omistamassa rakennusyrityksessä. Ideat syntyvät arjesta, eli niistä tapahtumista joita elämä eteeni heittää. Vaikka kaikki tapahtumat kirjassa ovat keksittyjä, ei todellisuus paljoa tästä eroa. Remontti on prosessi, joka yleensä tuo – heti avioeron jälkeen – huonoimmat piirteet ihmisissä pinnalle”, hän kuittaa.

Tuomas Vimma
Tuomas Vimma on etelähelsinkiläinen kirjailija, kolumnisti ja epikurolainen hedonisti, joka on vakiinnuttanut aiemmilla romaaneillaan Helsinki 12, Toinen, Gourmet, Raksa ja Ruutukymppi asemansa uuden vuosituhannen kaupunkilaisuuden tulkkina.

Tuomas Vimma, Firman mies

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi