• Gummerus/

Vähähiilihydraattinen ruokavalio parantavine rasvoineen tuo helpotusta moniin sairauksiin

Rasvojen terveysvaikutuksista ei tiedetä riittävästi. Taija ja Jani Sompin kirja Parantavat rasvat (Gummerus) selvittää, mistä rasvasodassa on kysymys ja miten elintarvike- ja lääketeollisuus ovat ohjanneet tutkimuksia sekä vaikuttaneet ravinto- ja hoitosuosituksiin. Teos antaa valaisevaa tietoa kevyttuotteiden haitoista, ravinneköyhästä ruoasta, hyvistä ja huonoista ravintorasvoista sekä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Rasvat ovat epäilemättä väärinymmärretyin asia ravitsemuksessamme. Valitettavasti vain hyvin harva lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen on kiinnostunut kyseenalaistamaan vallitsevia ravitsemusohjeita, vaikka niillä ei ole saatu hyviä tuloksia”, Taija ja Jani Somppi sanovat. Pohjois-Karjala-projektin myötä 1970-luvulla suomalaisten mieliin iskostettiin, että eläinrasvoja sisältävät tuotteet ovat vaarallisia, koska ne tukkivat verisuonet. Voi kehotettiin vaihtamaan transrasvaa sisältäviin margariineihin. Toivottuja tuloksia ei saatu, päinvastoin. Nykyisin sydän- ja verisuonitautien rinnalle on tullut paljon muita sairauksia, joiden osuus on selvästi lisääntynyt. Näitä ovat muun muassa diabetes, tulehdukselliset suolistosairaudet, neurologiset sairaudet sekä muistisairaudet, kuten Alzheimer.

Sompit vakuuttavat, ettei valtimoahtaumista löydy merkittäviä määriä kolesterolia ja rasvaa. Pahaksi kolesteroliksi nimetty LDL ei millään tavalla ole paha kolesteroli, vaan sillä on erittäin tärkeä tehtävä elimistössä. On huolestuttavaa, että lääkärit määräävät kolesterolilääkkeitä jopa täysin terveille ihmisille. ”Kolesterolin yksi tärkeä tehtävä on korjata soluvaurioita ja osallistua solukalvon rakentamiseen. Iäkkäiden ihmisten soluissa on paljon korjaamista. Jo pelkästään Suomessa on tehty useita tutkimuksia, joissa on osoitettu, että vanhoilla ihmisillä nykysuosituksia suurempi kolesteroliarvo ja hiukan kohonnut verenpaine ennustavat selvästi keskivertoa pidempää ja terveempää elämää.” Kolesterolin nimeäminen yhdeksi pahimmista sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöistä on mahdollistanut lääketehtaille multimiljardibisneksen.

Ihmisiä pelotellaan yhä maito- ja eläinrasvojen sekä kolesterolin haitoista ilman minkäänlaista näyttöä, ja kauppojen hyllyt pursuavat rasvattomia tuotteita. Sen sijaan sokerin määrässä ei säästellä. ”Suoliston bakteerit saavat ravintonsa sokerista ja pääsevät näin lisääntymään, puhumattakaan tuotteiden epäsuotuisista vaikutuksista verensokeri- ja insuliinitasoihin.” Parantavat rasvat -teoksen mukaan elimistöä happamoittavia ruoka-aineita pitäisi välttää, sillä kehon happamuus vaurioittaa soluja ja kudoksia. Näitä ovat sokerin ohella peruna ja viljatuotteet. Kirja antaa tietoa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, jonka avulla voi kiertää nykyisten ravintosuositusten sudenkuopat ja elää entistä terveempänä.

Taija Somppi
Taija Somppi on yleis- ja verisuonikirurgi, joka työskentelee Tampereella Mehiläisessä ja omalla Kipuklinikallaan.

Jani Somppi
Jani Somppi, liikuntafysiologi ja osteopaatti, työskentelee Tampereella Kipuklinikalla. Hän huomasi jo vuosia sitten urheilijoiden kanssa työskennellessään, kuinka tärkeitä erilaiset rasvat ovat ihmisen terveydelle.

Parantavat rasvat