• Gummerus/

Väkevä laaturomaani kolmesta afrikkalaistaustaisesta naisesta, jotka sanovat nöyryytykselle ei

Kolme vahvaa naista on ranskalaisten nykykirjailijoiden kirkkaimpaan kärkeen kuuluvan Marie NDiayen kohuttu kansainvälinen läpimurto. Kirja on ollut kotimaassaan huikea arvostelu- ja myyntimenestys, ja tänä vuonna se oli myös kansainvälisen Booker-palkinnon finalistiehdokkaiden joukossa. Yhteiskunnallinen, ravisteleva ja monisyinen triptyykkiromaani kertoo psykologisesti tarkkanäköisen tarinan kolmesta arvokkuutensa puolesta taistelevasta naisesta, jotka nöyryytykseen kyllästyneinä valitsevat elämän.

”Isän myötä katosi mätänevien kukkien makeanpistävä lemu, loppuun asti auenneiden, piittaamattoman kengänpohjan alle rusentuneiden tai katkerasti tallottujen kukkien lemu, ja kun Norah illalla riisui leninkinsä, hän oikoi sen erityisen huolellisesti Sonyn sängylle, jotta keltaiset kukat, jotka nousivat hiukan koholle vihreästä puuvillasta, pysyisivät tuoreina ja koskemattomina, täysin toisenlaisina kuin liekkipuun murskautuneet kukat, joiden paljastavaa ja murheellista tuoksua isä kantoi mukanaan.”

Norah toivoi irtautuvansa ahdistavista lapsuusmuistoista valmistuttuaan lakimieheksi Pariisissa ja hankittuaan oman perheen. Fanta raivasi tiensä arvovaltaiseen opettajan virkaan kotikaupungissaan Dakarissa ja uskoi uran jatkuvan miehensä kotimaassa Ranskassa. Khady piti rakastavan puolisonsa kanssa kahvilaa ja haaveili lapsesta, kunnes mies kuoli ja suku hylkäsi lapsettoman lesken.

Perhesiteet, katkotut tai uudelleen solmitut, pakottavat jokaisen heistä vaikealle matkalle Euroopasta Afrikkaan tai Afrikasta Eurooppaan. Nämä matkat riistävät kohtalon naisten omista käsistä. Dominoivien isien, heikkojen rakastajien ja laittoman siirtolaisuuden koettelemusten edessä kukin naisista tarvitsee kaiken tahdonvoimansa päästäkseen eteenpäin.

”Korkeimman luokan kirjailija… NDiaye on hypnoottinen tarinankertoja.”
- The New York Times Book Review

“Uljasta klassismia. Proust ja Faulkner keskustelemassa Afrikan taivaan alla.”
- Le Point

Marie NDiaye
Marie NDiaye syntyi Ranskassa vuonna 1967 ja kasvoi pariisilaisessa lähiössä. Hän tutustui senegalilaiseen isäänsä kunnolla vasta aikuisena. NDiayen ensimmäinen romaani julkaistiin hänen ollessaan vain 18-vuotias, teos Rosie Carpe voitti Femina-palkinnon ja kansainvälisen läpimurto tapahtui kohutulla romaanilla Kolme vahvaa naista, josta NDiaye sai ensimmäisenä mustana naisena arvostetun Goncourt-palkinnon. Kirjan käännösoikeudet on ostettu yli 30 maahan, ja sitä on myyty Ranskassa jo yli 800 000 kappaletta. NDiaye asuu nykyisin perheensä kanssa Berliinissä, jonne tämä poliittisesti valveutunut kirjailija muutti, kun Sarkozy valittiin Ranskan presidentiksi.

Marie NDiaye: Kolme vahvaa naista
alkuteos Trois femmes puissantes