• Gummerus/

Vallatkaa Helsinki on ruohonjuuritason kuvaus Saksan hyökkäyksestä punaiseen pääkaupunkiimme

Huhtikuun 6. päivänä 1918 valkoiset valtasivat Tampereen. Kolme päivää aiemmin Saksan Itämeren divisioona oli noussut maihin Hangossa ja eteni kohti punaista pääkaupunkia Helsinkiä. Sisällissodan ratkaisu häämötti. Vallatkaa Helsinki -teoksessaan Tuomas Hoppu kertoo pääkaupunkimme valtaustaistelusta verevästi rivisotilaiden ja muiden aikalaisten silmin.

”Halusin kuvata paljon tutkimaani sisällissotaa ruohonjuuritasolta ja mietin sopivaa aihetta siihen. Tampereesta oli jo kirjoitettu, joten kohteeksi valikoitui Helsinki. Kolmisen vuotta sitten saadusta ideasta syntyi tämä teos, jonka kirjoittaminen oli minulle uusi elämys, sillä olin aiemmin kirjoittanut lähinnä tutkimusta. Suuremmalle yleisölle oli mielenkiintoista kirjoittaa ja minulla on jo aihe mietittynä seuraavaankin kirjaan”, Hoppu kertoo.

Kuvin ja kartoin elävöitetty Vallatkaa Helsinki kertoo paikallisväritteisesti pääkaupungistamme vuonna 1918. Helsingin taistelu aukeaa kirjassa kaupunginosittain katu kadulta Leppävaarasta Huopalahden ja Pasilan kautta Töölöön, Kallioon ja keskustaan. Punaisen vallankumouksen kehtoa suojasivat venäläisten maailmansodan aikana rakentamat vahvat linnoitetut asemat, mutta kaikki eivät silti jaksaneet uskoa puolustajien mahdollisuuksiin. Paikallinen punakaartijohto halusi antautua – mutta radikaalit kaartilaiset olivat valmiit taisteluun.

Tuomas Hoppu
Filosofian tohtori Tuomas Hoppu on väitellyt suomalaisista vapaaehtoisista Venäjän armeijassa 1914–1918. Hän on kirjoittanut aiemmin muun muassa tutkimuksen Tampereen naiskaartit – Myytit ja todellisuus (2008) ja ollut toimittamassa teosta Sisällissodan pikkujättiläinen (2009).

Tuomas Hoppu: Vallatkaa Helsinki – Saksan hyökkäys punaiseen pääkaupunkiin 1918
Ovh 29 €

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi