• Gummerus/

Varjojen alkemisti jatkaa mukaansatempaavaa fantasiaseikkailua muskettisoturien Ranskassa

Palkitun ranskalaiskirjailijan Pierre Pevelin Varjojen alkemisti (Gummerus) jatkaa Kardinaalin miekat (2010) -fantasiaromaanin tarinaa. Tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1633 Ranskassa, aikaan jolloin todellinen valta oli kardinaali Richelieun käsissä. Musketit paukkuvat, miekat välähtelevät ja lohikäärmeet lentävät. Vaarallinen salajuoni uhkaa koko valtakuntaa, ja kapteeni La Farguen johtama eliittijoukko Kardinaalin miekat joutuu taas tositoimiin.

Kapteeni La Fargue alkaa olla vanha mies. ”Jos taistelut, murheet ja koettelemukset olivatkin valkaisseet hänen ohimonsa ja laskeneet hänen silmilleen kaikonneiden harhaluulojen hunnun, aika ei ollut saanut yliotetta hänen elinvoimastaan ja säteilystään. Pitkä ja leveäharteinen iäkäs aatelismies, joka kantoi itsensä uljaasti ja itsevarmasti, teki vaikutuksen sekä komeilla raameillaan että olemuksestaan uhkuvalla voimalla.” La Fargue saa tehtäväkseen etsiä käsiinsä Italiattarena tunnetun kaunottaren, jolla saattaa olla hallussaan tärkeitä tietoja. Asialla on kiire, sillä naisen perässä ovat myös liskomiehet, Mustan kynnen salaseuran lähettämät palkkamurhaajat.

Italiatar haluaa kardinaali Richelieun suojeluksen vastineeksi tiedosta, kuka valtakunnan kasvoton vihollinen todellisuudessa on. Tämä vihollinen on salaperäinen taustalla häärivä manipuloija, yhtä tehokas kuin kapteeni La Fargue itse ja todella vaarallinen vastustaja: varjojen alkemisti.

Alkemisti – tosin siksi häntä kutsuivat vain ne jotka pelkäsivät häntä, hänen oikea nimensä se ei ollut – tunsi olonsa täysin voimattomaksi. Hän oli lohikäärme ja hänen ihmisruumiinsa tuotti hänelle yhä enenevässä määrin tuskaa.

Kardinaalin miekat -kirjasta sanottua:

Hävyttömän hyvä lukuromaani
– Tähtivaeltaja

Pevelin romaani on viihdyttävä seikkailutarina, joka suhteellisen ongelmitta sopii sekä nuorille että aikuisille lukijoille. Lohikäärmeineen se on ikään kuin muskettisoturien päivitys fantasiaa suosivalle 2000-luvulle.
– Helsingin sanomat

Pierre Pevel
Pierre Pevel (s. 1968) on Ranskan eturivin fantasiakirjailijoita. Hän on kirjoittanut seitsemän kirjaa ja voittanut Grand Prix de l’Imaginaire ja Prix Imaginales -palkinnot parhaasta romaanista.

Pierre Pevel, Varjojen alkemisti
alkuteos L’Alchimiste des Ombres
suomentanut Taina Helkamo

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt