Vauhdikas kuvaus 1990-luvun säkenöivästä Lontoosta

Jouko Heikuran toinen romaani Joki kaupungin alla esittelee nopeiden tapahtumien, kiinnostavan kulttuuritietouden ja viehättävän päähenkilönsä kautta 1990-luvun Lontoon. Pääkaupunki sykkii omaan, itsetietoiseen tahtiinsa vuosisataisten perinteiden ja modernin säkenöinnin ristitulessa. Yhteiskunnallisuus, jalkapallo, popkulttuuri ja mediakritiikki sulavat Heikuran käsissä viihdyttäväksi kokonaisuudeksi. Teos on itsenäinen jatko-osa Heikuran esikoisromaanille Mustien vuorten varjossa.

”Kun Rakelin taksi lähestyi Docklandsin kortteleita, poliisi oli ehtinyt sulkea muovinauhoilla räjähdyspaikalle johtavat kadut. Rakel pääsi lehdistökorttinsa avulla katusulkujen läpi ja näki kuinka paloautot ja ambulanssit vispasivat sinistä valoa savun sekaan. Pilvenpiirtäjän lasiseinä oli pudonnut alas ja rakennus värjötteli Thamesin satama-altaiden reunalla kuin ilman vaatteita.”

Heikuran esikoisromaanista tuttu Rakel Aho on kunnianhimoinen ja itsenäinen kirjeenvaihtaja, joka on päässyt Balkanin sodan keskeltä komennukselle lempikaupunkiinsa. Huikentelevassa Lontoossa hän elää kuin viimeistä päivää jättääkseen taakseen sodan kauhut. Rakel raportoi hulluista lehmistä ja kettujahdeista ja tapaa työssään tunnettuja poliitikkoja, poppareita ja filmitähtiä. Hän saa kutsun Buckinghamin palatsin puutarhajuhliin, joissa hän tutustuu naimisissa olevaan kansanedustaja Richardiin. Rakel ihastuu ja hakee miehestä lohtua yksinäisiin iltoihinsa, mutta Richard nousee yllättäen ministeriksi ja alkaa nähdä rakastajattarensa uhkana. Rakel joutuu osaksi kiristyksen ja koston kierrettä, jossa aseina käytetään etusivun otsikoita.

”Kirjani on ajankuva 90-luvun Lontoosta, jossa IRA:n pommit paukkuvat, pelataan EM-kisat ja haudataan prinsessa Diana. Se on myös yritys kuvata englantilaisuutta, joka tuo liian usein mieleen höyrykoneen. Tärkeänä teemana tässä tarinassa on median valta ja vastuu, sillä kirja kuvaa englantilaisen tabloidlehdistön toimintatapoja ja toimittajien moraalia”, Jouko Heikura kertaa.

Jouko Heikura
Lontoossa asuva Jouko Heikura on työskennellyt Helsingin Sanomissa toimittajana ja ollut Ilta-Sanomien kirjeenvaihtajana Tukholmassa, Lontoossa, Budapestissa ja New Yorkissa. Joki kaupungin alla jatkaa hänen Mustien vuorten varjossa -esikoisromaanissaan (Gummerus, 2011) esitellyn ulkomaankirjeenvaihtaja Rakel Ahon tarinaa.

Jouko Heikura: Joki kaupungin alla

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi