Victorian ja Danielin kuninkaallinen rakkaustarina kiehtoo arkisuudessaan

Ruotsin kruununprinsessan Victorian ja Daniel Westlingin rakkaustarina saa täyttymyksensä kesällä 2010, kun pari vihitään Tukholman Vanhan kaupungin Suurkirkossa. Hovitoimittaja Jenny Alexandersson kuvaa teoksessa Victoria ja Daniel – rakkaustarina (Ajatus Kirjat), kuinka kuninkaallinen rakkaus sai alkunsa: kuinka pari tapasi ja kuinka he onnellisten hetkien ja vastoinkäymisten jälkeen lopulta kihlautuivat.

”Oli ihana aurinkoinen päivä. Jää narisi ihanasti niin kuin se joskus Drottingholmissa tekee. Tunnelma oli fantastinen, ja minä olin tietenkin hiukan hermostunut. Toivoin, että vastaus olisi myönteinen, mutta en ollut täysin varma.” – Daniel ”Vastaus oli kyllä, kyllä, kyllä, kylläää!” – Victoria Ensimmäistä kertaa Ruotsin historiassa aivan tavallisesta kansanmiehestä tulee prinssi. Prinssin asema ei tuo Danielille valtaa, mutta hän nousee arvoasteikolla, ja hän saa kuninkaallisen kohtelun. Länsi-Götanmaan herttuan titteli on ainoastaan symbolinen arvonimi. Häiden myötä Daniel jättää taakseen toimitusjohtajan roolin omassa kuntosaliyrityksessään ja pysyttelee tulevan kuningattaren rinnalla. ”Tunnen iloa ja ylpeyttä saadessani toimia Ruotsin puolesta. Tehtävästä on kuitenkin helpompi selviytyä kahden. Kun Daniel on rinnallani, tunnen oloni turvalliseksi. Olette varmasti huomanneet, että olen viime vuosina vaikuttanut sekä vahvemmalta että iloisemmalta. Nyt voimme siis alkaa suunnitella ja toteuttaa jotakin omaa ja perustaa perheen.” – Victoria Vallanperimysjärjestyksen viides pykälä, joka säätelee kysymystä kruununperijän avioliitosta, aiheutti paljon pohdintoja Victorialle vuosien aikana. Hänen oli pyydettävä sekä isäänsä että valtioneuvostoa hyväksymään tuleva miehensä. Kun Victorian ja Danielin suhde paljastui Victorian ystävän syntymäpäiväkutsuilla kesällä vuonna 2002, kohosi yksi jos toinenkin kulmakarva. Harvalla oli mitään Danielia vastaan, mutta kruununprinsessan poikaystäväksi hän oli yllättävä valinta. Osa konservatiivisemmasta tukholmalaisyhteisöstä katsoi Danielin olevan tyylitön ja epäsopiva kuninkaalliseen perheeseen. Mielipiteet Danielista kuitenkin muuttuivat pian ja yhä useammat lehdet kommentoivat Danielin hyviä puolia – hänen terveitä arvojaan ja maanläheisyyttään. Hänellä ei ole luurankoja kaapeissaan, eikä hän aiheuttaisi skandaaleja. ”Danielin ja minun välillä oli valtavan hieno ystävyys, joka kasvoi rakkaudeksi, ja oli suuri turva rakentaa rakkautta sen päälle.” – Victoria JENNY ALEXANDERSSON Jenny Alexandersson (s. 1973) on Svensk Damtidningenin kuningashuoneeseen erikoistunut toimittaja. Hän on seurannut kuninkaallista perhettä vuodesta 2003 ja kirjoittanut etenkin kruununprinsessa Victoriasta, jonka seurassa hän on matkustanut muun muassa Australiaan, Saudi-Arabiaan, Brasiliaan ja Kiinaan tehden kruununprinsessasta yli 30 haastattelua. JENNY ALEXANDERSSON, VICTORIA & DANIEL – RAKKAUSTARINA alkuteos Stora boken om förlovningen suomentaja Riie Heikkilä valokuvia 125 sivua Ovh. sid. 36 €