Viktor Kärppä on kadonneen ruumiin jäljillä Matti Röngän uudessa dekkarissa

Kirjailija Matti Rönkä on niittänyt mainetta Viktor Kärppä -dekkarisarjallaan. Romaanien käännösoikeudet on myyty jo 12 maahan, ja kirjojen pohjalta tehty tv-sarja Tappajan näköinen mies keräsi miljoonayleisön. Väärän maan vainaja (Gummerus) on sarjan kuudes romaani. Siinä inkerinsuomalainen Viktor Kärppä tarkkailee elämän edellytyksiä Euroopan mallimaan vuokramurjuissa, teollisuushallien takapihoilla ja rakennustyömailla. Rönkä kuljettaa tarinaa ketterästi halki harmaan vyöhykkeen, missä huomaamattaan voi luiskahtaa pimeän puolelle.

Viktor Kärppä on rajankävijä, joka elää lain ja laittomuuden, Suomen ja Venäjän sekä perhevelvoitteiden ja ystävänpalvelusten välimaastossa. Nyt Kärppä joutuu viemään suruviestin vanhalle perhetutulleen, jonka poika Roman Putro on tapettu. Ataripoliisin, verbaalilahjakkuus Teppo Korhosen taustatuella Kärppä ryhtyy selvittämään Romanin kohtaloa: kuka tämä tavallisen pikkurikollisen oloinen kaveri oli oikein miehiään? Kuka hänet tappoi ja miksi? Ja minne ruumis yllättäen katosi löytöpaikalta, Romanin omasta kylpyhuoneesta?

”Se Roman Putro”, päätin kertoa totta. ”Se ei ollut sukua mutta melkein. Sen äiti oli minun äitivainaani hyvä ystävä. Ja tämä Nasti Putro on kovasti huolissaan. Että mitä oikein tapahtui ja minne se pojan ruumis on hävinnyt.”
Korhonen nojautui taaksepäin. ”Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät. Heille on annettu voima ja valta kohota unessa pilvien alta ja katsella korkeammalta”, Korhonen lausui. ”Katsos, sivistykseen tähtäävä lapsuus ja lausuntaharrastusta. On tarttunut jokunen värssy mieleen”, hän selitti.
”Ja minut taas on kasvatettu niin, että en voi haistattaa pitkiä vanhalle tädille. Pakkohan minun on yrittää auttaa”, vastasin.
”Viktor”, Korhonen vetosi taas. ”Koetettaisiin pelata yhteispeliä. Minun pitäisi napata kiinni ne tappajat. Se on ihan oikeasti minun hommiani ja voip olla moraalisestikin kestävä tehtävänanto. Vaikka hiilijalanjälkeä mitattais. Mutta ensin pitäis löytää se ruumis. Varmistaa että se poika tapettiin.”

Matti Rönkää on kiitelty vetävästä kielestä, osuvasta huumorista ja teemojen ajankohtaisuudesta. Hän sai pohjoismaisen Lasiavain-dekkaripalkinnon ensimmäisenä suomalaisena vuonna 2007, ja Saksassa romaanisarjan ensimmäinen osa keikkui kriitikkojen suosituslistojen kärjessä peräti neljä kuukautta. Viktor Kärppä -sarjaa on julkaistu Saksan lisäksi myös Ranskassa, Italiassa, Tšekissä, Hollannissa, Slovakiassa, Puolassa, Unkarissa, Virossa, Ruotsissa ja Norjassa. Tanskassa ensimmäinen osa julkaistaan syyskuussa.

Rönkä on hämmentynyt siitä, kuinka hyvin Kärppä-sarja on otettu vastaan maailmalla. ”Näyttää siltä, että kokemukset ja tunteet ovat universaaleja ja koskettavat kulttuurista ja kielestä riippumatta. Saksassa ja Etelä-Euroopassa olen ihmetellyt kommentteja esimerkiksi ennakkoluulojen ja maahanmuuton kuvaamisesta. Suomessa maahanmuutto on vielä niin kovin nuorta ja vähäistä, mutta toisaalta ehkä juuri se saa havainnoimaan tarkemmin.”

Matti Rönkä
Matti Rönkä on syntynyt 1959 Outokummussa ja asuu nykyään Helsingissä. Hän on valmistunut toimittajaksi Sanoma Oy:n toimittajakoulusta ja valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Hän työskentelee uutispäällikkönä Ylen tv-uutisissa.

Matti Rönkä, Väärän maan vainaja