Virkkaa värikkäitä peittoja ja liinoja

Virkkaaminen on muodikasta ja rentouttavaa puuhaa. Virkkaa värikästä -teos (Gummerus) sisältää selkeitä ohjeita erilaisten peittojen, liinojen ja huivien virkkaamiseen. Mallien aiheita on ammennettu vintagesta, luonnosta ja eri puolilta maailmaa.

Kirjan ohjeet on jaoteltu teemojen mukaan. Vintage-malleissa muistellaan entisajan virkattuja pitsejä ja vanhanaikaisten kankaiden pehmeitä värejä. Amerikkalainen unelma -teeman alla on malleja, jotka perustuvat erilaisiin tilkkutöihin ja kudottuihin kankaisiin. Sisällä ja ulkona -teeman mallit ovat saaneet inspiraationsa luonnosta ja Maailman ympäri -peitteiden malleja ovat innoittaneet erilaiset tekstiilit ja tekniikat Skandinaaviasta Afrikkaan. Inspiraation lähteinä ovat olleet myös erilaiset käsityötekniikat, kuten neulominen, kutominen ja tilkkutyöt. Kirja opastaa muun muassa, kuinka virkkaamalla saadaan palmikkoneuleen näköistä pintaa.

Virkkaa värikästä -kirjan 25 mallissa on selkeät teko-ohjeet ja kaaviopiirrokset työstä. Lisäksi annetaan vinkkejä mallien soveltamiseen. Moni malli koostuu toistuvista, helposti toteutettavista osista, ja kirja sopiikin mainiosti aloittelijoille. Myös konkarit saavat kirjasta aina kaivattuja uusia ideoita käsitöihinsä.

”Mielestäni virkkaamisessa on erityisen lumoavaa se, miten kekseliästä ja monimuotoista se voi olla, ja silti myös yksinkertaista ja rentouttavasti samaa liikettä toistavaa. Tämän kirjan ohjeissa olen pyrkinyt yhdistämään nämä virkkaamisen kaksi erilaista puolta ja luomaan omintakeisia ja epätavallisia mutta silti helposti toteutettavia virkkaustöitä”, kirjan tekijä Melody Griffiths kirjoittaa.

Melody Griffiths
Lontoossa asuva Melody Griffiths on tehnyt ja suunnitellut vaatteita ja asusteita naistenlehdille ja langan valmistajille jo 20 vuotta. Hän on kirjoittanut useita aiheeseen liittyviä kirjoja.

Melody Griffiths, Virkkaa värikästä – 25 pikku peittoa ja liinaa
Alkuteos Crocheted Throws & Wraps
Suomentanut Mirja Muurinen
Ovh 35,00 €