• Gummerus/

Vuoden hauskimmassa romaanissa näennäisen järkevät ihmiset tekevät järjettömiä asioita

Maria Semplen romaani, Missä olet, Bernadette?, on terävä ja hykerryttävä satiiri pähkähulluista aikuisista, joita kirjan kertoja, nokkela teinityttö Bee, yrittää parhaansa mukaan tulkita. Kehuttu ja palkittu kirja saa lukijat ihastumaan persoonalliseen Bernadetteen, joka minuutensa kieltäessään menettää myös elämänsä hallinnan.

Bernadette Fox on omalaatuinen ihminen. Hän on palkittu, erakoitunut arkkitehti, joka välttelee kotikaupunkinsa Seattlen ihmisiä niin, että antaa intialaisen internetavustajansa hoitaa asiat puolestaan. Yksityiskoulun muiden vanhempien silmissä hän on häpeäpilkku, mutta 15-vuotiaalle tyttärelleen Beelle hän on maailman paras äiti.

”Sinun kaltaisesi ihmisen täytyy luoda. Jos sinä et luo, Bernadette, sinusta tulee uhka yhteiskunnalle.”

Eräänä talvena Bernadetten tasapaino järkkyy ja hän saa naapurustossa aikaan sellaisen tapahtumien vyöryn, että hänen Microsoftilla työskentelevä nörttigurumiehensä on yhtä aikaa huolissaan ja häpeissään. Juuri ennen perheen suunniteltua lomamatkaa Etelämantereelle Bermadette lopulta katoaa jäljettömiin. Tytär Bee yrittää selvittää käsiinsä saamien sähköpostiviestien, lääkärilausuntojen, FBI-raporttien ja muiden vihjeiden avulla missä hänen äitinsä oikein on.

”Missä olet, Bernadette? onnistuu olemaan yhtä aikaa viihdyttävä lukusukkula ja älykäs sosiaalinen satiiri.”
- Hanna Pudas, Olivia

”Kielessä on stand up -koomikon nokkeluutta, jota Outi Järvisen suomennos tukee.”
- Laura Kangasluoma, Gloria

”Bernadetten tyylilaji on romanttinen indiekomedia. Kirja onnistuu välttämään kliseet. Sen juoni on yllättävä, kerronta epätavanomaista ja ihmiset moniulotteisia. Se porhaltaa eteenpäin kuin juna, mutta pitää lukijasta kiinni.”
- Mari Paalosalo-Jussinmäki, Kirjasieppo-blogi (otsikolla ”Kesän hauskin kirja”)

Maria Semple
Maria Semple on entinen tv-käsikirjoittaja, joka tunnetaan mm. televisiosarjoista Ellen Show, Mad About You (Hulluna sinuun) ja Arrested Develepment (Sukuvika). Semple asuu perheensä kanssa Seattlessa, jossa hän opettaa kirjoittamista, opiskelee runoutta ja yrittää pysyä poissa internetistä. Missä olet, Bernadette? oli Women’s Prize for Fiction -kirjallisuuspalkinnon finalistien joukossa ja se voitti vuoden hauskimman romaanin Melissa Nathan -palkinnon.

Maria Semple: Missä olet, Bernadette?
Where’d You Go, Bernadette
suomentanut Outi Järvinen