Vuoden Johtolanka -palkinto kirjailija Pekka Hiltuselle

Vuoden Johtolanka -palkinto 2012 myönnettiin kirjailija Pekka Hiltuselle esikoisromaanista Vilpittömästi sinun (Gummerus). Suomen dekkariseura ry:n Vuoden Johtolanka -palkinto myönnetään vuosittain edellisen vuoden merkittävästä kotimaisesta dekkariteosta. Psykologinen trilleri Vilpittömästi sinun pureutuu ajankohtaisiin aiheisiin: poliittisen populismin ja äärioikeiston nousuun sekä naisten hyväksikäyttöön.

Vuoden Johtolanka -palkinnon tarkoituksena on kiinnittää huomiota kotimaiseen jännityskirjallisuuteen ja muuhun alan piirissä tehtävään työhön. Tänä vuonna raatiin kuuluivat Juha Roiha, Ritva Sorvali ja Tiina Torppa. Raati luki liki 70 kotimaista rikoskirjaa, joiden joukosta se valitsi yksimielisesti voittajaksi Hiltusen Vilpittömästi sinun -romaanin. Raati perustelee valintaa näin:

Vilpittömästi sinun on taitavasti rytmitetty, intensiivinen ja jännittävä psykotrilleri. Kirja luo uuden, korkean standardin termille ’älykäs viihde’. Romaani ravitsee niin ajattelua kuin tunteitakin. Vaikka tarinassa kulkevat mukana eurooppalainen ihmiskauppa, poliittinen populismi ja aikamme työelämän raaka peli, kirjailija ei saarnaa. Esikoisteoksellaan Hiltunen ottaa paikkansa dekkarikirjallisuudessa, jossa tavalliset ihmiset selvittävät rikoksia. Hiltusen päähenkilöt, Lontooseen asettuneet suomalaisnaiset, Lia ja Mari vievät lukijan matkalle aikamme maailmaan. Kirjan alussa Lia näkee murhatun ruumiin. Näky ei jätä häntä rauhaan. Pian Lia kohtaa Marin, joka arveluttavin keinoin puuttuu vääryyksiin. Näin tarina kysyy, pyhittääkö tarkoitus keinot. Moraalisten kysymysten rinnalla teos kuvailee ihmisten ulkopuolisuutta ja tarina sisältää kasvukertomuksen aineksia.”

Vilpittömästi sinun syntyi maailmanympärysmatkalla kahdeksassa eri maassa. Se on ollut poikkeuksellinen arvostelumenestys ja kerännyt runsaasti kiittäviä kritiikkejä. Teos sai myös Kaarlen palkinnon 2012 ja oli Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkintoehdokkaana, ensimmäisenä jännityskirjana vuosiin. Romaani on herättänyt nopeasti kiinnostusta ulkomaillakin, ja käännösoikeudet on myyty jo Ranskaan, Tsekkiin ja Puolaan.

"Olen äärimmäisen iloinen suomalaisen dekkariyhteisön komeasta tunnustuksesta. Yritän trillerisarjassani nivoa jännitystä yhteiskunnallisiin teemoihin ja kirjoittaa kokonaisuudet sellaisella kansainvälisellä otteella, johon olen itse kasvanut”, Hiltunen sanoo. Hän on saanut suomalaisilta naisilta paljon kiitosta kirjan vahvoista naispäähenkilöistä, miehiä taas on ilmoittautunut vapaaehtoisiksi agenttitöihin jännärien keskuspaikkaan Studioon. ”Palaute on ollut valtavan kannustavaa. Nyt kun aloitus on saanut niin paljon hienoja arvioita ja vastakaikua, toivon sen kantavan pitkälle.”

Pekka Hiltunen
Pekka Hiltunen (s. 1966) on kotoisin Oulusta. Hän on työskennellyt toimittajana Helsingin Sanomissa ja Kuukausiliitteessä sekä esimiehenä Me Naisissa ja Kodin Kuvalehdessä. Viime vuodet hän on ollut Imagen toimituspäällikkö. Hiltunen harrastaa brittiläisiä lehtiä, yhteiskunnallista epäilyä ja yllätysjuhlia.

Pekka Hiltunen, Vilpittömästi sinun

Vuoden Johtolanka -palkintoraadin puheenjohtaja Tiina Torppa, p.050 5922330

Haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi