Yksin Berliinissä on riipaiseva kuvaus ihmisistä sodan keskellä

Saksalaisen Hans Falladan Yksin Berliinissä on uudelleenlöydetty klassikko, joka kertoo tarinan pienen ihmisen kapinasta natsien valvontakoneistoa vastaan. Tositapahtumiin perustuva romaani kuvaa toisen maailmansodan aikaista Berliiniä, jossa ihmiset yrittävät selvitä kukin tavallaan jatkuvan pelon ja väkivallan keskellä ja jossa vähäpätöinen työläispariskunta johtaa omaa kahden hengen vastarintarintaliikettä vuosina 1940–1942.

”Meidän ensimmäisen kortin ensimmäinen lause kuuluu: ’Äiti! Führer on murhannut minulta pojan’…” Ja Annaa puistatti taas. Noissa Oton juuri lausumissa sanoissa oli jotain kauhistuttavaa, synkkää, niin päättäväistä. […] Otto oli tällä ensimmäisellä lauseellaan julistanut sodan täksi päiväksi ja ikuisiksi ajoiksi.”

Jablonskikatu 55: ssä asuu kirjava joukko väkeä mm. tavallinen työväenluokkainen pariskunta Otto ja Anna Quangel, Quangelit saavat kuulla, että heidän ainoa poikansa on kaatunut länsirintamalla. Surun vallassa he alkavat etsiä oikeutta Ottolaisen kuolemalle ja aloittavat kaikessa hiljaisuudessa taiston Führerin mahtavaa koneistoa vastaan. Pian joka puolelta Berliiniä alkaa löytyä postikortteja, joihin on kirjoitettu kantaaottavia tekstejä. Kortit päätyvät nopeasti Gestapoon ja käynnistyy raivokas takaa-ajo kapinoitsijoiden pysäyttämiseksi.

Yksin Berliinissä on jännittävä trilleri, jonka painostava ilmipiiri jää kummittelemaan mieleen pitkäksi aikaa, mutta ennen kaikkea se on tunteikas kuvaus ihmisistä, jotka hirvittävissä oloissa haluavat elää ihmisarvoista elämää. Se on matka ihmismielen syövereihin ja paljastaa kuinka ihmiset selvisivät synkistä vuosista kaikkinäkevän natsivallan alla.

”Fallada on kirjoittanut 1900-luvun synkimpien vuosien testamentin, jota lukiessa tuntuu siltä kuin olkapäästä tarttuisi synkkä mutta viisas haamu ja kuiskaisi korvaan: ’Tällaista siellä oli. Tämä on se mitä tapahtui.”’
– New York Times

”Loistava…kiivastempoinen, painava ja harkitun eleetön trilleri.”
– Irish Times

Hans Fallada
Hans Fallada (1893–1947) oli saksalainen kirjailija, joka kasvoi varakkaassa perheessä kirjojen keskellä. Nuoruudessa hän kuitenkin eristäytyi ikätovereistaan. Parhaan ystävänsä kanssa Fallada päätti 18-vuotiaana tehdä kaksoisitsemurhan kaksintaistelun muodossa. Hänen ystävänsä ampui ohi, mutta Fallada ei. Syyllisyys ajoi hänet lopullisesti masennukseen, huumeisiin ja alkoholismiin, joiden seurauksiin hän vuonna 1947 kuoli, juuri ennen kuin Yksin Berliinissä ilmestyi.

Hans Fallada: Yksin Berliinissä
alkuteos Jeder stirbt für sich allein
suomentanut Ilona Nykyri
Ovh.35 €