Yliluonnollisuus ja romantiikka purevat teinityttöjen suosikkisarjassa

Yhdysvaltalainen Kiersten White on niittänyt maailmanlaajuista suosiota nuorille suunnatuilla fantasiaromaaneillaan. Yliluonnollisesti (Gummerus) on jatkoa menestyksekkäälle esikoisteokselle Paranormaali, josta on ostettu elokuvaoptio. Sarjan molemmat osat ovat nousseet suoraan New York Timesin bestseller-listalle ja niiden käännösoikeudet on myyty yhteentoista maahan. Yliluonnollisesti tarjoaa jälleen herkullisen sekoituksen jännitystä, romantiikkaa, yliluonnollisia olentoja ja lämmintä huumoria.

Trilogian päähenkilö on kuusitoistavuotias Evie, joka ei toiveistaan huolimatta ole aivan tavallinen tyttö – hänellä on nimittäin kyky nähdä paranormaalien olentojen naamioiden taakse. Ensimmäisessä osassa Evie työskenteli Kansainvälisessä paranormaalien hallintavirastossa, joka jäljittää ja uudelleensijoittaa yliluonnollisia olentoja. Evie päätti kuitenkin aloittaa normaalin elämän – hän lopetti työt ja meni tavalliseen kouluun, jonka käytävältä hän sai viimein kauan uneksimansa lokeron. Järkytyksekseen Evie kuitenkin huomaa, että tavallinen elämä on kuolettavan tylsää.

Koulu alkoi jo kuukausi sitten, eikä vielä ole nähty ainuttakaan kissatappelua. Kukaan ei ole järjestänyt villejä bileitä, joihin olisi soitettu poliisit. Mitä tulee naamiaistanssiaisiin, kuutamoöisiin kohtaamisiin ja koulun käytävillä vaihdettuihin kiihkeisiin suudelmiin – no, sanotaan niin että Easton Heights, entinen suosikkisarjani, on alkanut menettää hohtoaan minun silmissäni.”

Evie alkaa kaivata aikoja Kansainvälisen paranormaalien hallintaviraston leivissä ja hän saa mahdollisuuden palata töihin. Kun tehtävä toisensa jälkeen epäonnistuu, Evie alkaa epäillä koko touhun järkevyyttä. Kaiken lisäksi Evien entinen, hullu keiju-poikaystävä Reth ilmestyy paikalle kertomaan järisyttäviä paljastuksia Evien menneisyydestä. Pian Evielle valkenee, että meneillään on taistelu, joka saattaa syöstä koko maailman kaaokseen. Taistelun keskiössä on Evie itse…

Paranormaalista sanottua:

"Luin kirjan hetkessä. Se oli hyvää viihdettä ja ihana rakkaustarina. Se ei kuitenkaan ollut ylimakea, vaan siinä oli mauste, josta pidin: nauru. Kiersten White kirjoittaa lennokkaasti."
– Demi

Paranormaalissa on niin paljon imua, että minun oli todella vaikea keskeyttää kirjan lukemista.
– Kirjamielellä-blogi

Kiersten White
Kiersten White asuu San Diegossa, Kaliforniassa meren rannalla aviomiehensä ja kahden pienen lapsensa kanssa. Hänen tavattoman normaali elämänsä sai hänet kiinnostumaan sellaisista paranormaaleista asioista kuten vampyyrit, keijut ja populaarikulttuuri.

Kiersten White, Yliluonnollisesti
alkuteos Supernaturally
suomentanut Leena Perttula
Ovh 26 €