Haglöfsin kestävän kehityksen työ on entistä näkyvämpää

Tiedostaminen ja vastuun ottaminen ovat aina olleet Haglöfsin kunniasanoja. Haglöfsin toiminnan perustana ovat mahdollisimman pieni ympäristövaikutus, hyvät työolosuhteet ja ihmisoikeudet. Pitkäikäisten, korkealaatuisten tuotteiden kehittäminen on luonnollisesti ensimmäinen vaihe, mutta Haglöfsin kestävän kehityksen työ ulottuu sitä pidemmälle.

Haglöfsin visiona on tuotemerkin sijoittaminen teknisen ulkoilun ja kestävän kehityksen johtajaksi kaikilla keskeisillä maailman markkinoilla. Suuri osa tästä työstä on osa jatkuvaa prosessia, joka koostuu alituisesta kehittymisestä askel kerrallaan. Haglöfs asetti uudet, aggressiivisemmat kestävän kehityksen tavoitteet vuonna 2013, ja niitä jatketaan vuoden 2015 loppuun.

• 50 % kaikista myytävistä vaatetuotteista tehdään kierrätetyistä materiaaleista.
  • 80 % kaikista myytävistä vaatetuotteista on bluesign®-tuotteita, eli ne on tehty bluesign®-hyväksytyistä materiaaleista.
  • 50 % kaikista myydyistä välinetuotteista tehdään bluesign®-hyväksytyistä ja/tai kierrätetyistä materiaaleista.
  • 40 % kaikista myydyistä jalkinetuotteista tehdään kierrätetyistä materiaaleista.

Take Care-symboli
Haglöfs on äskettäin ottanut huomattavia edistysaskelia visiotaan kohti, ja suuri osa yhtiön syksyn/talven 2014 malliston tuotteista on merkitty Haglöfsin Take Care-symbolilla. Tämä symboli toimii opasteena niille, jotka hakevat edistyneimpiä Haglöfs-tuotteita. Jotta Haglöfsin tuote voidaan merkitä Take Care-symbolilla, sen tulee täyttää vähintäänkin yksi seuraavista kriteereistä:

• Se on bluesign®-tuote.
  • Se on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista (50 % tai enemmän).
  • Se on valmistettu luonnonmukaisesta puuvillasta.

Yli 60 prosenttia Haglöfsin syksyn/talven 2014 vaatemalliston tuotteista merkitään Take Care-symbolilla niiden saapuessa kauppoihin. Tavoitteena on, että tämä määrä edelleen kasvaa vähitellen ja tasaisesti.

Kestävän kehityksen mukainen tuotekehitys
Haglöfsin tavoitteena on rajoittaa tuotteidensa ympäristövaikutuksia. Tämän vuoksi uusia tuotteita kehittäessään yhtiö etsii materiaaleja, jotka on valmistettu siten, että ympäristöön kohdistuva negatiivinen vaikutus on mahdollisimman vähäinen. Päästäkseen Haglöfsin uudeksi toimittajaksi, valmistajan on oltava bluesign®-järjestelmän kumppani. Toinen tärkeä prosessin vaihe on kierrätettyjen materiaalien osuuden lisääminen tuotteissa. Useat Haglöfsin tuotelinjat perustuvat tällä hetkellä kierrätettyyn polyesteriin.

Toiminnallisten materiaalien kohdalla on monissa tapauksissa tarpeen käyttää kemikaaleja, jotta tuotteista saadaan vedenpitäviä tai vettä hylkiviä ja samaan aikaan hengittäviä; nämä ovat kaikki ominaisuuksia, joita monet ulkoiluharrastajat vaativat. Tämä ei kuitenkaan estä Haglöfsiä jatkuvasti kyseenalaistamasta ja ajattelemasta uudella tavalla. Useille tuotelinjoille, joiden ei tarvitse olla täysin vedenkestäviä, Haglöfs on sen sijaan valinnut vettä hylkivän pinnoitteen (DWR), joka ei sisällä fluorohiiliyhdisteitä.

Laajaulotteinen vastuu
Toinen tärkeä kestävän kehityksen työn puoli on varmistaa, että Haglöfsin valmistajilla työskentelevät ihmiset tekevät töitä hyväksyttävissä olosuhteissa. Haglöfs liittyi Fair Wear Foundation (FWF)-järjestöön, joka on kansainvälinen itsenäinen organisaatio, joka pyrkii parantamaan työskentelyolosuhteita ja palkkoja eri puolilla maailmaa. Kun Haglöfs neuvottelee uusia tuotantosopimuksia, sen ensimmäisinä valintoina ovat aina valmistajat, jotka noudattavat Haglöfsin ja FWF:n työntekijäkäytäntöjä. Suorana seurauksena työstään FWF:n kanssa Haglöfs on myös päättänyt lopettaa tuotannon maissa, joissa ei voida taata kohtuullisia työolosuhteita.

Teksti ja kuvat löytyvät sivulta www.haglofs.com/press

Lisätietoja:

Jussi Tuominen