• Haltian/

Pakettiautomaatit tuovat tavarat jokaisen lähelle – Haltian ja Posti julkistavat monivuotisen yhteistyön uuden pakettiautomaattijärjestelmän teknologian toimittamiseksi

LEHDISTÖTIEDOTE

HALTIAN OY, POSTI

19.11.2019 OULU

JULKAISTAVISSA HETI

Kasvava postipakettien suosio lisää tarvetta myös Postin pakettiautomaattiverkon kasvattamiseksi sekä Suomessa että kansainvälisesti tulevina vuosina. Laaja automaattiverkosto vaatii toimiakseen kevyen, luotettavan ja helposti skaalattavan langattoman tiedonsiirtoratkaisun. Koska täysin valmista ratkaisua ei ollut olemassa, Posti ja oululainen IoT-talo Haltian aloittivat yhteistyön uuden järjestelmän kehittämiseksi. Postin uudenlaiset automaatit ovat jo käytössä useissa paikoissa Suomessa, ja sama järjestelmä on käytössä myös Postin juuri lanseeraamassa jättimäisessä verkkokauppaan keskittyvässä tilassa Boxissa Helsingin keskustassa.

Joustavampi järjestelmä

Posti on aiemmin ilmoittanut, että vuoteen 2022 mennessä pakettiautomaattien määrä ympäri Suomen on tarkoitus kasvattaa 4000:een automaattiin. Pakettiautomaattien määrää kasvattamalla Posti voi vastata sekä kuluttajien tarpeisiin että nopeasti kasvavan verkkokaupan haasteisiin. Tammi-syyskuussa Postin pakettivolyymi on kasvanut 10 prosenttia.

Haltianin toimittaman järjestelmän avulla Posti saa luotettavan hallinnan pakettiautomaatteihin langattomasti, jolloin lokerikoiden tilasta saadaan reaaliaikaisempaa tietoa, ne saadaan tehokkaampaan käyttöön ja järjestelmän tietoturva paranee. Tulevaisuudessa kattava automaattiverkosto mahdollistaa myös kiertotaloutta entistä paremmin.

Haltianin Thingsee IoT-alusta hoitaa uusien automaattien tiedonsiirtojärjestelmän älykkäistä lukoista Postin omaan järjestelmään saakka. Uudessa järjestelmässä tiedonkulku on myös kaksisuuntaista, mikä mahdollistaa automaattien tehokkaan hallinnan suoraan Postin omasta järjestelmästä. Tiedon kaksisuuntaisuus lisää myös asiakaspalvelun nopeutta ja joustavuutta. Laatikkojen täyttö tulee helpottumaan ja nopeutumaan, kun kuriirit pystyvät avaamaan lokeroita nopeammin ja hallitummin.

Haltian Thingsee IoT-järjestelmä

Thingsee -ratkaisu pohjautuu mesh-verkkoon, joka mahdollistaa palvelun skaalautuvuuden satoihin tuhansiin lokeroihin. Haltianin ratkaisu on myös helppo käyttää ja nopea asentaa. Järjestelmään on kehitetty uudenlaiset langattomat älylukot, jotka kommunikoivat Thingsee Gateway -laitteiden avulla pilvialustaan ja Postin järjestelmään.

Postin mukaan Haltian valikoitui yhteistyökumppaniksi muun muassa siksi, että heillä on jo vuosien kokemus Mesh-teknologiaan pohjautuvien järjestelmien parissa, sekä valmis Thingsee IoT-järjestelmä joka sopii Postin tavoitteisiin ja tarpeisiin. Haltianin lisäksi Posti tekee yhteistyötä myös muiden kumppanien kanssa.

Tavarat kulkevat tulevaisuudessa pakettiautomaattien kautta

Postin automaattien kautta kulkee koko ajan enemmän paketteja. Pakettiautomaattien kautta kulkeneiden pakettien määrä kasvoi tammi-syyskuussa jopa 56 prosenttia.

Automaattien lisäämisen tavoitteena on tulevaisuudessa myös kiertotalous ja kestävän kehitys, sillä automaatin kautta pystytään tulevaisuudessa välittämään kaikenlaista tavaraa, ei vain postipaketteja.

”Me Haltianilla haluamme olla mukana kehittämässä tulevaisuuden teknologiaa, joka mahdollistaa verkkokauppaa ja kiertotaloutta entistä paremmin. Yhteistyö Postin kanssa on lähtenyt käyntiin hienosti ja odotamme innolla järjestelmän laajentumista niin Suomessa kuin ulkomaillakin”, kommentoi Haltianin toimitusjohtaja Pasi Leipälä.

Posti tulee esittelemään uutta järjestelmää Slush 2019 -teknologiatapahtumassa Helsingissä Haltianin messuosastolla 7B.7.

Haltian

Haltianin kehittämä, laajasti käytössä oleva IoT-teknologia-alusta Thingsee nopeuttaa laajoja IoT-käyttöönottoja. Haltian on myös tarjonnut laitevalmistajille maailmanluokan tuotekehitys- ja suunnittelupalveluja vuodesta 2012. Vuonna 2018 johtava tutkimusyhtiö Gartner myönsi Haltianille Cool Vendor -tunnustuksen sen toimittamista IoT-palveluista, ja vuonna 2019 Haltianista tuli AWS Advanced Technology Partner -teknologiakumppani. Haltian on taustatekijänä monissa kansainvälisissä signature-tuotteissa, joista yksi on Oura-älysormus. Haltianin Specim IQ -hyperspektrikuvauslaitteelle toteutettu suunnitteluratkaisu voitti vuonna 2018 arvostetun Red Dot Design Award -palkinnon. Lisätietoja: https://www.haltian.com

Posti Group
Posti on Suomen johtava posti- ja logistiikka-alan palveluyritys. Ydinliiketoimintaamme kuuluvat postipalvelut, paketit, rahti ja logistiikkaratkaisut. Meillä on maan kattavin palveluverkosto ja käymme arkipäivisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona. Meillä on toimintaa yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja työntekijöitä meillä on noin 20 000. www.posti.com