Halton Group osti Clairia Oy:n

Report this content

Lehdistötiedote 21.10.2003 julkivapaa klo 15.00 Panostus suomalaiseen sisäilmaosaamiseen ja kansainväliseen kasvuun Halton Group osti Clairia Oy:n Sisäilmaratkaisuja toimittava Halton Group on ostanut Suomen johtavan puhtaan sisäilman toimittajan Clairia Oy:n (ent. Vaihtoilma Oy). Kauppa avaa Haltonille uuden, kasvavan tuotealueen ja mahdollistaa Clairian tuotteille kanavat kasvaville kansainvälisille markkinoille. Yrityskaupassa Halton osti Clairian koko osakekannan yrityksen perustajalta Heikki Tirkkoselta ja hänen perheeltään. Tirkkonen jatkaa yhtiön hallituksessa. Clairia jatkaa itsenäisesti toimivana liiketoimintayksikkönä osana kansainvälistä Halton-konsernia. "Suomalainen sisäilma-alan osaaminen on kansainvälisesti korkeatasoista ja arvostettua. Yrityskauppa tuo Haltonille uuden osaamis- ja tuotealueen. Clairian kilpailukykyiseksi osoittautuneelle puhtaan sisäilman toimintakonseptille Haltonin maailmanlaajuinen toiminta avaa uusia kasvumahdollisuuksia. Yritysten tausta, arvot ja toimintatavat ovat hyvin samankaltaisia. Olemme perheyrityksiä ja panostamme teknologian ja osaamisen kautta hyvään, terveelliseen ja tuottavaan sisäilmaan. Uskomme suomalaiseen osaamiseen. Halton ei ole aiemmin ollut varsinaisesti tekemisissä sisäilman puhdistamisen kanssa. Clairia on osaamiskeskuksemme tässä kasvavassa markkinasegmentissä. Entistä laajempi sisäilmaosaaminen yhdistettynä kattavaan liiketoimintaverkostoon ja asiakkuuksiin Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa vahvistaa entisestään Haltonin kansainvälisiä kasvuedellytyksiä", toteaa Halton Groupin hallituksen puheenjohtaja Mika Halttunen. "Clairia on rakennettu 24 vuodessa sisäilman puhdistamisen huippuosaajaksi. Nyt yritykselle löytyi vahva tuki kansainvälistymiseen. Olen erityisen iloinen siitä, että ostaja on suomalainen, kansainvälisesti toimiva perheyritys", Heikki Tirkkonen kertoo tyytyväisenä. Julkisten rakennusten, ammattikeittiöiden ja laivojen sisäilmaratkaisuja valmistava Halton Group lukeutuu 88 miljoonan euron liikevaihdollaan toimialallaan kansainvälisesti suurimpien yritysten joukkoon. 700 ihmistä työllistävällä Halton Groupilla on tuotannollista toimintaa ja tutkimuskeskuksia kahden Suomessa sijaitsevan yksikön lisäksi myös Yhdysvalloissa, Malesiassa ja Ranskassa. Kaikkiaan Halton on tytäryrityksineen läsnä 14 maassa. Clairian 5 miljoonan liikevaihto koostuu toiminnoista Suomessa ja tytäryhtiöistä Unkarissa ja Puolassa. Henkilöstöä Clairialla Espoon ja Orimattilan toimipisteissä yhteensä 40. Vuonna 1979 perustettu yritys on kasvanut perustajansa Heikki Tirkkosen johtamana Suomen markkinajohtajaksi sekä yritykseksi, jonka tuotteille on kysyntää myös maan rajojen ulkopuolella. Lisätietoja: www.halton.com, www.clairia.com Yhteystiedot: Halton Group Hallituksen puheenjohtaja Mika Halttunen Puh.09 825 4000 GSM 0400 711 299 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/21/20031021BIT00740/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/21/20031021BIT00740/wkr0002.pdf