Haltonista ammattikeittiöiden sisäilmastoratkaisujen globaali markkinajohtaja

Report this content

Halton Group ostaa Lontoon ja New Yorkin (NYSE) pörsseissä noteeratulta Enodis plc:ltä tämän englantilaisen tytäryrityksen Vent Master Europe Ltd:n ja Enodiksen tytäryritykseltä Garland Commercial Ranges Ltd:ltä sen Vent Master -liiketoiminnan Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Kauppa nostaa Haltonin kansainvälisesti vertailtuna markkina- ja teknologiajohtajaksi ammattikeittiöiden sisäilmastoliiketoiminnassa.

Vent Master on erikoistunut ravintoloiden, ammattikeittiöiden ja hotellien sisäilmastoratkaisuihin. Yrityksellä on tuotantolaitokset Mississaugassa Kanadassa ja Rochesterissa Iso-Britanniassa. Lisäksi yrityksellä on lisenssivalmistusta Etelä-Afrikassa ja Australiassa. Vent Masterin liiketoiminnan suuruus oli $ 22,6 milj. (€17,4 milj.) v. 2004. Kaupan yhteydessä Haltonin palvelukseen siirtyy Englannissa ja Pohjois-Amerikassa 125 henkilöä. - Kauppa vahvistaa markkina-asemaamme kansainvälisesti. Iso-Britannia ja Pohjois-Amerikka nousevat Haltonin yksittäisesti suurimmiksi markkina-alueiksi. Kauppa lisää myös osaamistamme ammattikeittiöiden sisäilmaratkaisujen toimittajana. Vent Master on strategiassaan Haltonin tavoin panostanut teknologiaan sekä vahvaan tutkimus- ja kehitystyöhön. Vent Master on hyvin pitkällä mm. ammattikeittiöiden poistoilman puhdistusteknologioissa kehittäessään innovatiivisen ReactoCell® järjestelmän. Halton taas on ansioitunut Capture Jet® sieppausilmakonseptin kehittäjänä, jolla ammattikeittiöön luodaan tuottava ja terveellinen sisäilmasto energiatehokkaasti. Teknologiat ja tuotteet täydentävät toisiaan ja yhdessä yritykset luovat asiakkailleen merkittävää lisäarvoa globaalisti, toteaa Halton Groupin hallituksen puheenjohtaja Mika Halttunen. Haltonin ammattikeittiöiden ja ravintoloiden sisäilmastoratkaisut kattava Foodservice-liiketoiminta on kasvava liiketoiminta-alue, jossa Halton on pitkäjänteisesti kehittynyt kansainvälisesti merkittäväksi järjestelmätoimittajaksi. Foodservice -sektorin kasvua tukevat kansainväliset trendit. Vapaa-aika lisääntyy ja kodin ulkopuolella tapahtuva ruokailu yleistyy. Ravintolat uusiutuvat kiihtyvällä syklillä ja ruokailupalveluja tarjoavat yhtiöt ja yksiköt kasvavat. Lisäksi ympäristö-, turvallisuus- ja rakentamismääräykset asettavat yhä tiukempia vaatimuksia ammattikeittiöiden ympäristöystävällisyydelle, sisäilmaston tasolle ja energiatehokkuudelle. Halton Group Julkisten rakennusten, ammattikeittiöiden ja laivojen sisäilmaratkaisuja valmistava Halton Group lukeutuu 80 miljoonan euron liikevaihdollaan toimialallaan kansainvälisesti suurimpien yritysten joukkoon. 700 ihmistä työllistävällä Halton Groupilla on tuotannollista toimintaa ja tutkimuskeskuksia kolmen Suomessa sijaitsevan yksikön lisäksi myös Yhdysvalloissa, Unkarissa, Norjassa, Malesiassa ja Ranskassa. Kaikkiaan Halton on tytäryrityksineen läsnä 13 maassa. Enodis/Vent Master Enodis on kansainvälinen ammattikeittiölaitteita valmistava yritys, jolla on 28 tuotantolaitosta 8 eri maassa. Enodis omistaa laajan valikoiman tuotemerkkejä; ammattikeittiölaitemerkit: Scotsman, Garland, Frymaster, Cleveland, Delfield, Jackson, Lincoln, Convotherm, Vent Master ja Merrychef sekä vähittäiskauppojen laitemerkit: Kysor/Warren ja Kysor Panel Systems. Vent Master valmistaa ja markkinoi sisäilmastojärjestelmiä ravintoloihin, ammattikeittiöihin ja hotelleihin. Lisätietoja: Mika Halttunen, hallituksen puheenjohtaja, Halton Group GSM: 0400 711 299 , Sähköposti: mika.halttunen@halton.com