AKA-kiinteistönarvioitsijakokeen läpäisi kaksi henkilöä Hämeestä

Hämeen kauppakamari onnittelee heinolalaista Jari Leinoa ja lahtelaista Mika Nymania AKA-kokeen suorittamisesta. – Leino ja Nyman läpäisivät samalla myös Keskuskauppakamarin hyväksymän kiinteistönarvioitsijan (KHK) kokeen. Nyt alueellamme toimii yhteensä 15 AKA-arvioitsijaa, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio.

Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan toukokuisen AKA-kokeen läpäisi kaikkiaan 23 henkilöä. Uusien arvioijien myötä Suomessa toimii yhteensä noin 220 auktorisoitua kiinteistöarvioijaa (AKA).

AKA-arvioita tehtiin viime vuonna koko maassa lähes 9 000 kappaletta

AKA- ja KHK -palveluita käytetään usein erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa sekä vaativissa kohteissa – esimerkiksi teollisuuskohteiden, matkailu- ja kauppakeskusten sekä kaavoitettujen maa-alueiden arvioinneissa.

– AKA-arviointien kysyntä yritysten ja yhteisöjen taholta on kasvussa Kanta-Hämeessä, toteaa arvioitsijana jo pitkään toiminut AKA, DI Juha Poutanen Insinööritoimisto Poutanen Oy:stä. – Arvioita kysytään erilaisten liiketoimien ja omaisuusjärjestelyjen yhteydessä sekä luonnollisesti suurempiin kiinteistökauppoihin liittyen, Poutanen kertoo.

Catella Property Oy:n myyntipäällikkö Mikko Kantosaari on aiemmin suorittanut AKA-kokeen. – Teemme etupäässä arvioita liike-elämälle, Kantosaari sanoo. Töitä on todella paljon. Catella toimii koko Suomen laajuisesti. Lahden toimipisteestämme arvioimme kohteita muun muassa Päijät- ja Kanta-Hämeessä sekä Kaakkois- ja Keski-Suomessa.

AKA-arvioijien asiantuntemusta hyödynnetään erityyppisissä realisoinneissa, vakuusarvioinneissa, tilinpäätöksissä, vuokrauksissa, osituksen ja perinnönjaon yhteydessä. AKA-arviointipalveluja voivat hyödyntää niin kuluttajat, yhteisöt kuin yritykset.

Auktorisointeja voidaan myöntää kolmelle eri osa-alueelle: asunto-, maa- ja metsätalouskiinteistöauktorisointiin sekä yleisauktorisointiin. Yleisauktorisointi kattaa edellä mainittujen kohteiden sekä toimitilojen lisäksi myös erityiset arviointikohteet, kuten esimerkiksi huolto-asemat, golfkentät, laskettelukeskukset, kylpylät, hotellit sekä julkiset rakennukset kuten kirkot ja koulut.

KHK-arvioinnit perustuvat lakiin. Kiinteistörahastolaissa, kiinnitysluottopankkilaissa, arvopaperimarkkinalaissa ja sijoitusrahastolaissa on mainittu ne tilanteet, jolloin on käytettävä KHK-arvioitsijaa tai perusteltava muunlainen menettely.

Catella Property Oy:n myyntipäällikkö Mikko Kantosaari, puh. 050 443 4055
Insinööritoimisto Poutanen Oy:n toimitusjohtaja Juha Poutanen, puh. 0400 480 338

Uudet AKA-kiinteistöarvioitsijat: http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/aka-ja-khk/uudet-aka-kiinteistoarvioijat/