Byrokratia esteenä vaikeasti työllistettävien palkkaamisessa

Kauppakamarien tammikuussa tekemä yritysjohtajakysely osoittaa, että 43 prosenttia vastanneista Hämeessä toimivista yrityksistä työllistäisi enemmän vaikeasti työllistettäviä, mikäli byrokratiaa olisi vähemmän. – Kyselystä käy ilmi, että kaupan ala voisi työllistää enemmän nuoria, jos tuki ohjattaisiin helposti ja joustavasti suoraan yrityksiin, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio.

Vastanneista yrityksistä kolmannes on hyödyntänyt työllistämistukea vaikeasti työllistettävien palkkaamiseen ja piti työllistämistukien hakemista hankalana.

– Sen jälkeen kun viranomainen on arvioinut henkilön työkyvyn alentuneen, palkkatukeen oikeutettu voisi saada itselleen määräaikaisen työllistymistuen, ehdottaa hämeenlinnalaisen M-Components Oy:n toimitusjohtaja Juhani Lemström. – Tällöin työnantaja maksaisi työntekijän saaman tuen määrällä oikaistun palkan ja hallinnollinen taakka poistuisi yrityksiltä, Lemström jatkaa.

Suomen kolmanneksi suurin työllistäjän ISS palveluiden Sirpa Huuskonen toivoo, että työllistämistukien hakemiseen olisi edes yksi luukku, yksi viranomainen ja sähköiset lomakkeet. Lisäksi yritykset pitäisi ottaa mukaan suunnittelemaan toimintatapoja, jotta molemmat osapuolet selviäisivät mahdollisimman kevyillä toimenpiteillä, jotka palvelisivat ennen kaikkea työelämästä syrjäytyvien saamisessa työelämään.

Paperiviidakko vaikeuttaa

Työvoimaviranomaiset eli ELY-keskukset ja TE-toimistot tarjoavat yrityksille runsaasti erilaisia työllistämis- ja asiantuntijapalveluita. Kauppakamareissa on havaittu suurimman haasteen olevan, ettei tieto saavuta yrityksiä. Palvelut tulisi mukauttaa tarpeiden eikä viranomaisten tarjonnan mukaan. Lisäksi palveluiden byrokratiaa tulee karsia.

– Olemme rakentaneet aivan liian vaikean järjestelmän siihen, että yhteiskuntamme vähäosaisimmat saataisiin töihin. Ei ole tarkoituksenmukaista luoda paperiviidakkoa yrityksille, jotka haluaisivat kantaa yhteiskuntavastuuta, erityisesti kun ongelma ja tavoite ovat yhteisiä, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Tommi Rasila.

Lisätietoja: Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio, puh. 044 330 4013