Hämeen kauppakamari hakee loppiaistiistaiksi poikkeuslupaa

Hämeen kauppakamari hakee vähittäiskaupoille poikkeuslupaa loppiaiseksi 6.1.2015 ensisijaisesti klo 12.00 - 21.00 kaikkiin Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen maakunnissa sijaitseviin vähittäiskaupan yksiköihin. ”Haemme poikkeuslupaa siten, että vähittäiskauppojen yksiköt voivat itse tehdä yksikkökohtaisen päätöksen mahdollisesta aukiolosta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. ”Tällöin taataan elinkeinonharjoittajien tasapuolinen kohtelu.”

Hämeen kauppakamari hakee poikkeuslupaa, koska Venäjällä vietetään poikkeuksellisen pitkiä lomavapaita 1.1. – 11.1.2015. Hämeeseen saapuu vuodenvaihteessa paljon venäläisiä matkailijoita uudenvuoden ja loppiaisen aikaan. Pitkien pyhien johdosta Hämeen maakuntien alueella on runsaasti myös suomalaisia matkailijoita mökkeilemässä ja sukuloimassa muualta Suomesta.

Päijät- ja Kanta-Hämeen maakunnat hyötyvät poikkeuksellisella tavalla Venäjän suunnasta tulevasta matkailusta hyvän sijainnin ja kulkuyhteyksien sekä alueen erinomaisten ostos-, lomanvietto- ja majoitusmahdollisuuksien ansiosta. Venäläismatkailijoita tiedetään odottaa muun muassa Aulangon ja Heinolan kylpylöihin, Lahden ja Asikkalan hotelleihin, Messilän, Pajulahden ja Vierumäen vapaa-ajankeskuksiin, maakuntien lukemattomiin ravintoloihin ja vuokramökkeihin sekä moninaisiin kulttuuri-, urheilu- ja elämysmatkailukohteisiin.

Forssan seudulla Viihdeuimala Vesihelmi sekä Eerikkilän urheiluopisto ovat myös avoinna loppiaisena. Hämeenlinnan seudulla lokakuun lopulla avattavassa kauppakeskus Goodmanissa on yli 70 kauppaa ja palveluntarjoajaa ja se tuo hyvän lisän erikoiskauppaan, kahvila- ja ravintolapalveluihin sekä ruokakauppaan. Lisäksi Orimattilassa sijaitseva Megamyynti Areena on Lahden seudun yksi suurimmista ostosmatkailukohteista, jonne venäläiset ostosmatkailijat saapuvat myös vuodenvaihteessa linja-autoilla.

”Luotamme siihen, että Lapin aluehallintovirasto kiinnittää erityistä huomiota elinkeinonharjoittajien tasapuoliseen kohteluun ja myöntää luvan koko hakemallemme alueelle”, sanoo Aaltio.

”Kauppojen kiinniolo joissakin maakunnissa tai joillakin alueilla veisi pohjaa venäläisten matkailijamäärien potentiaaliselta kasvulta. Venäläismatkailijat jättävät perinteisesti merkittävää tuloa lomamatkoillaan”, Aaltio jatkaa.