Hämeen kauppakamari varoittaa tavaramerkkeihin liittyvistä valelaskuista

– Erääntymässä olevien tavaramerkkirekisteröintien haltijoille on lähetetty harhaanjohtavia Muistutus-nimellä otsikoituja kirjeitä, varoittaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Kirjeitä lähettäneet yritykset ovat käyttäneet sellaisia nimiä ja sellaista kirjeen muotoilua, että ainakin osa asiakkaista on erehtynyt luulemaan muistutuksen olevan peräisin Patentti- ja rekisterihallitukselta (PRH). Näitä muistutuskirjeitä on lähetetty sellaisillekin rekisteröintien haltijoille, joiden rekisteröintien uudistaminen on jo hoidettu kuntoon.

Euroopan yhteisön Sisämarkkinoiden harmonisointivirasto [Office for Harmonization in the Internal Market, OHIM] ja Patentti- ja rekisterihallitus ovat varoittaneet valelaskuja lähettävistä tahoista.

Valelaskut ovat olleet erilaisia lasku- ja maksuvaatimuksia liittyen tavaramerkkien rekisteröinnin uudistamiseen. Laskuja lähettäneillä yrityksillä ei ole mitään tekemistä virallisten tavaramerkkiviranomaisten kuten OHIMin tai Patentti- ja rekisterihallituksen kanssa.

– Perusteettomia laskuja ei pidä maksaa, ohjeistaa Hämeen kauppakamarin lakineuvonnasta vastaava Ernst & Youngin lakimies Antti Färkkilä. – Patentti- ja rekisterihallituksen ilmoituksissa ja kirjeissä lukee selvästi PATENTTI- JA REKISTERIHALLITUS. OHIM puolestaan ei koskaan lähetä laskuja tai vaatimuskirjeitä. OHIM myös listaa sivuillaan esimerkkejä perusteettomien laskujen lähettäjistä.

Keskuskauppakamarin lakimies Anne Horttanainen kertoo, että tavaramerkkiä haettaessa tai sitä uudistaessa tiedot OHIM:n maksuista löytyvät viraston verkkosivuilta. – Hakijan tulee itse käydä maksamassa maksu, jos haluaa rekisteröidä tai uusia tavaramerkkinsä.

Ernst & Young Oy:n lakimies Antti Färkkilä, puh. 040 582 2187
Keskuskauppakamarin lakimies Anne Horttanainen, puh. (09) 4242 6265