Hämeen yritysjohtajat: Juhlapyhät vaikuttavat yrityksen arkeen

– Kolmannes Hämeen kauppakamarin alueen yritysjohtajista arvioi, että uskonnot ja niihin liittyvät juhlapyhät vaikuttavat yrityksen arkeen, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Luku on kymmenisen prosenttia suurempi verrattuna koko maan tuloksiin. Tieto ilmenee kauppakamarien huhti-toukokuussa tekemästä Yritysjohtajakyselystä.

Kauppiaita harmittaa, että koon tai poikkeusluvan perusteella osa kaupoista voi joinakin pyhinä olla auki ja osa ei. – Loppiainen, helatorstai ja helluntai voisivat hyvin olla kauppapäiviä, toteaa Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Taavi Heikkilä. Nyt Aluehallintovirastot ympäri Suomea suhtautuvat eri tavalla haettaviin poikkeuslupiin. Tällöin elinkeinoelämää ei kohdella tasapuolisesti ja kilpailukykyä rajoitetaan.

Kyselyssä selvitettiin myös yritysten yleisiä odotuksia ja näkemyksiä. Vastanneista Hämeen kauppakamarin alueen yritysjohtajista 85 % pitää yrityksensä yleisiä odotuksia täysin tai jokseenkin myönteisempinä kuin puoli vuotta sitten.

Reilu kymmenesosa vastaajista harkitsee yrityksensä tuotannon siirtämistä edullisemman kustannustason maahan.

Yrityksistä 67 % on erityisesti kiinnostunut kansainvälisistä liiketoimintamahdollisuuksista muissa Euroopan unionin ulkopuolissa maissa kuten Turkissa, Israelissa ja Venäjällä. Lisäksi joka toinen vastanneista oli kiinnostunut Aasiasta ja kolmannes EU:n jäsenmaista sekä Islannista, Norjasta ja Sveitsistä.

Lisätietoja: Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio, puh. 044 330 4013