Hämeeseen 15 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää

Keskuskauppakamarin kevään 2014 välittäjäkokeessa rikottiin ennätyksiä niin kokeeseen osallistuneiden kuin läpi päässeiden määrässä. ”LKV-kokeeseen osallistui alueeltamme 42 henkilöä, joista 14 suoritti kokeen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. ”LKV-kokeen läpäisi Hämeenlinnasta kuusi, Lahdesta neljä, Heinolasta kaksi ja Forssasta sekä Janakkalan Turengista yksi henkilö.”

Uudet LKV-välittäjät Hämeen kauppakamarin alueella:

Hammarberg Minna, Forssa
Helminen Mika, Hämeenlinna
Honkavuori Saina, Hämeenlinna
Ikonen Paula, Lahti
Kautto Tapio, Lahti
Kekkonen Timo, Heinola
Koskinen Timo, Hämeenlinna
Laakkonen Mira, Heinola
Loikainen Kati, Renko
Murtonen Sami, Hämeenlinna
Pelkonen Jaana, Lahti
Pöppönen Anna-Lyydia, Lahti
Sampakoski Juhani, Hämeenlinna

Värn Anne, Turenki

Lisäksi LVV-kokeen suoritti Joni Isomäki Lahdesta.

LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui kaikkiaan 526 kokelasta, joista 198 suoritti kokeen hyväksytysti. Luvut olivat ennätyksiä niin osallistujamäärän kuin hyväksyttyjen osalta. LVV eli laillistetun vuokrahuoneiston välittäjän pätevyyden sai 17 kokelasta, 63 prosenttia osallistujista.

OP-Pohjola-ryhmään kuuluvan Lounaismaan Osuuspankin lakiasiainpäällikkö Minna Hammarberg on yksi LKV-kokeen suorittaneista. ”Laadin työssäni pankkilakimiehenä kauppakirjoja ja päätin mielenkiinnosta osallistua kokeeseen. Juristin koulutukseni ja työkokemukseni auttoivat huomattavasti kokeen suorittamisessa”, Hammarberg kertoo.

Autiotalot LKV Oy:n Hämeenlinnan toimistossa työskentelevä Timo Koskinen läpäisi LKV-kokeen kollegoiden Kati Loikaisen, Sami Murtosen ja Riihimäen toimiston Sabina Kovasen tavoin. ”Koetilanne oli tavallaan jännittävä, koska aihealueet olivat moninaisia. Koe kestää viitisen tuntia ja aika kannattaa käyttää tehokkaasti. Hyvä valmistautuminen ja käytännön kokemus auttavat”, toteaa Koskinen. ”Oli hienoa, että me kaikki neljä läpäisimme kokeen. Olemme näin valmiina v. 2016 uudistuksiin Hämeenlinna-Riihimäki-Hyvinkää akselilla.”

”Tunnelmat ovat loistavat tulosten selvittyä. Koe oli haastava tehokkaasta valmistautumisesta huolimatta”, kertovat OP-Kiinteistökeskus Heinolan toimipisteessä työskentelevät Timo Kekkonen ja Mira Laakkonen. ”Uskon, että koe muuttuu tulevaisuudessa entistä haasteellisemmaksi”, jatkaa Kekkonen.

Välitystoimintaa koskevat tiukennukset tulevat voimaan vuonna 2016

Vuonna 2016 voimaan astuvan lakimuutoksen mukaan jokaisen välitysliikkeen välittäjistä vähintään puolella on oltava ammatillinen pätevyys.

“Kokeiden suosio on kasvanut viime vuosina. Yhtenä syynä ovat välitystoimintaa koskevat tiukennukset lainsäädännössä, minkä vuoksi yhä useampi välittäjä haluaa suorittaa ammattipätevyyttä osoittavan kokeen”, toteaa Keskuskauppakamarin lakimies Antti Turunen.

Vain Keskuskauppakamarin välittäjäkokeen hyväksytysti suorittaneet henkilöt saavat käyttää LKV- ja LVV-nimikkeitä.

“Aiemmin on riittänyt, että liikkeessä vähintään yhdellä henkilöllä on LKV-pätevyys. Kokeen suorittanut välittäjä on vastannut kauppojen oikeellisuudesta ja myyntineuvottelijat esittelyistä ja myyntityöstä”, Turunen sanoo.

Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa välityspalveluiden laatua ja lisätä asiakkaiden luottamusta välittäjiä kohtaan.

Lounaismaan Osuuspankin lakiasiainpäällikkö, LKV Minna Hammarberg, p. 010 256 1366
OP-Kiinteistökeskus Heinolan toimipisteen LKV Timo Kekkonen, p. 040 173 0828
Autiotalot LKV Oy:n Hämeenlinnan toimiston LKV, LVV Timo Koskinen, p. 044 733 2202
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio, p. 044 330 4013
Keskuskauppakamarin lakimies Antti Turunen, p. 09 4242 6265

Hyväksyttyjen nimet ovat nähtävissä Keskuskauppakamarin sivuilla:

Välittäjäkokeita järjestettiin tänä vuonna kolmella paikkakunnalla Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää välittäjäkokeet kahdesti vuodessa. Seuraavat kokeet järjestetään 15.11.2014.