Hämeeseen kiinteistönvälitysalalle 10 uutta välittäjää

Keskuskauppakamarin 12.5.2012 järjestämässä kiinteistönvälittäjäkokeessa oli ennätysmäärä osallistujia. Kokeeseen osallistui 435 henkilöä, joista 171 läpäisi sen. – Ilahduttavaa, että kokeen läpäisi alueellamme kymmenen henkilöä, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. LKV-kokeen läpäisi Hämeenlinnasta kolme, Lahdesta sekä Forssasta kaksi ja Heinolasta sekä Hattulasta yksi. LVV-kokeen suoritti Lahdesta yksi.

Päijät-Hämeen OP-Kiinteistökeskus Oy:n toimitusjohtaja Timo Seppänen onnittelee kaikkia uusia kiinteistönvälittäjiä vaativan LKV-kokeen suorittamisesta. – Alalle on tärkeää, että tulevaisuudessa kaikki kiinteistönvälittäjät suorittaisivat LKV-kokeen ja siten osoittaisivat asiantuntijuutensa vaativassa ammatissamme sekä nostaisivat kiinteistönvälitysalan arvostusta kuluttajien silmissä. Kuluttajan on vaikea hahmottaa oman asuntokaupan yhteydessä, kuinka monialaisesta lainsäädännön tuntemuksesta on kysymys, Seppänen kertoo.

Tuorein LKV-kokeen suorittanut on hämeenlinnalaisen Kiinteistönvälitys Hyvät Kaupat Oy LKV:n yrittäjä Tomi Tulisalmi. – Koe oli vaativa, mutta se sisälsi tuttuja asioita jokapäiväisestä työstä ja tilanteista. Kannatan, että alalle tulee ammattitaito- ja koulutusvaatimuksia, Tulisalmi kertoo.

Ammattitaitovaatimukset kiristyvät jatkossa

– Alan ammattitaitovaatimuksia tullaan kiristämään valmisteltavana olevassa lakiehdotuksessa. Tulevaisuudessa ei ole riittävää, että vain välitysliikkeen vastaavalla hoitajalla on LKV-koe suoritettuna, vaan sitä edellytetään entistä useammalta välittäjältä. Muutos näkyy jo nyt välittäjäkokeisiin osallistuvien määrän kasvuna, sanoo lakimies Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista.

Helsingissä, Oulussa ja Tampereella 12.5.2012 järjestettyyn laillistettu kiinteistövälittäjä (LKV) -kokeeseen osallistui 416 henkilöä, joista sen suoritti hyväksytysti 160 henkeä. Laillistettu vuokravälittäjä (LVV) -kokeeseen osallistui 19 henkilöä, joista sen suoritti hyväksytysti 11. Koe on äärimmäisen vaativa, joten se todella mittaa henkilöiden ammattitaitoa. Viimeisen 10 vuoden aikana kokeen suorittaneiden läpipääsyprosentti on ollut noin 37 %. Vain LKV-kokeen hyväksytysti suorittanut saa käyttää kiinteistönvälittäjä-nimikettä tai LKV-lyhennystä. Nimikettä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnon välittäjä saa käyttää vain LKV- tai LVV-kokeen suorittanut henkilö.

Kokeissa hyväksyttyjen nimet, asuinpaikkakunnat, koesisältö sekä arvosteluperusteet ovat nähtävillä osoitteessa http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-kiinteistonvalittajat/. Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää välittäjäkokeet kahdesti vuodessa. Seuraavat kokeet järjestetään 17.11.2012.

Päijät-Hämeen OP-Kiinteistökeskus Oy:n toimitusjohtaja Timo Seppänen, puh. 0400 770 771
Kiinteistönvälitys Hyvät Kaupat Oy LKV:n yrittäjä Tomi Tulisalmi, puh. 0400 299 373