Kauppakamarien jäsenmäärä ennätyslukemissa

– Jäsenmäärämme kasvoi viime vuonna 9 %, iloitsee Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Kasvumme taustalla on pitkäjänteinen työ, jota olemme tehneet Kanta- ja Päijät-Hämeessä toimivien yritysten hyväksi. Olemme keskittyneet vaikuttamaan asioihin, jotka parantavat yritysten kilpailukykyä ja alueen vetovoimaa.

Kauppakamarien jäsenmäärä kasvoi viime vuonna neljän prosentin ennätyslukemilla ja on nyt historian suurin. Jäseniä vuoden 2011 lopussa oli 17 911. – Näin iso ja merkittävä kasvu osoittaa selvästi, että kauppakamarityöhön luotetaan ja olemme onnistuneet vastaamaan yritysten tarpeisiin, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Kanta- ja Päijät-Hämeessä positiivista virettä investoinneillaan ovat ylläpitäneet palvelu-, rakennus- ja kaupan alan yritykset. Hämeellä on myös Lahden kautta erinomainen sijainti logistisessa väyläverkossa Venäjään. – Haluamme vauhdittaa yritysten kansainvälistymistä ja olemme viime vuonna perustaneet Kansainvälistymiskillan edistämään yritysten kansainvälistymismahdollisuuksia, kertoo Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta.

Merirosvomenneisyydestä nykyhaasteisiin

Kauppakamarijäsenyys on kovassa kurssissa ja kysyntä jatkuvassa kasvussa kaikkialla Suomessa.

Kauppakamariin liittymisen keskeiset kriteerit ovat yritysten kannalta merkittävät vaikuttamiskohteet ja laadukkaat palvelut. Yritykset hakeutuvat kauppakamarin verkostoihin ja pystyvät yhdessä vaikuttamaan keskeisiin toimintaedellytyksiinsä. – Alueellinen näkökulma on erittäin tärkeä, Aaltio toteaa.

Kauppakamarit perustettiin 1500-luvulla Ranskassa taistelemaan merirosvoja vastaan. Tänä päivänä kauppakamarit kamppailevat yhdessä tämän päivän haasteisiin vaikuttaen, vahvana yritysten alueellisena, valtakunnallisena ja globaalina yhteistyöverkostona.

– Edistämme yritysten toimintaa ja kasvua vaikuttamalla alueemme liikenne- ja kaavoitusasioihin, osaavan työvoiman saatavuuteen sekä julkisen palvelutuotannon kehittämiseen, luonnehtii Aaltio. Teemme yhteistyötä yritysten, kuntien, viranomaisten ja yhteiskunnan päättäjien kanssa. Tarjoamme yrityksille palveluita, kuten ajankohtaiskoulutusta ja neuvontaa.

Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta, puh. 044 329 6654