Kauppiaille annettava vapaus päättää aukioloajoista juhlapyhinä

– Hämeen hyvien lomavietto- ja majoitusmahdollisuuksien lisäksi haluamme, että matkailijoilla olisi juhlapyhinä mahdollisuus myös ostosten tekoon, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. – Tasapuolisuuden nimissä sääntöjen ja niiden tulkintojen tulisi olla kaikille elinkeinonharjoittajille samat. Matkailu- ja palvelualan yrityksille on annettava yhtäläiset mahdollisuudet toimia kilpailukykyisesti kaikkialla Suomessa, Aaltio vaatii.

Matkailijoiden kasvun myötä poikkeuslupien tarve on lisääntynyt nopeasti vuodesta 2009, jolloin nykyinen liikeaikalaki tuli voimaan. Yksinomaan venäläisten turistien määrät Suomessa ovat kasvaneet kymmeniä prosentteja ja kehityssuunta jatkuu. On arvioitu, että venäläiset matkailijat toivat Suomeen viime vuonna yli miljardi euroa. Matkailun edistämiskeskuksen mukaan viime vuonna venäläiset yöpyivät Päijät-Hämeessä yli 40 000 yötä ja Kanta-Hämeessä yli 7 000 yötä. Matkailun kehittymisen kannalta on tärkeää, että tarjolla on riittävästi palveluita.

Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Taavi Heikkilä ei ymmärrä, miksi esimerkiksi helatorstaina Kymenlaakson ja pääkaupunkiseudun kaupat saavat olla auki, mutta ei Kanta- ja Päijät-Hämeen. – Alueet menettävät paljon erityisesti turistikauppaa tempoilevien aukiolopäätösten johdosta. Esimerkiksi Lahti yhtenä suurimman työttömyyden alueena ei tällaisista ylimääräistä kurjistamista tarvitsisi, Taavi Heikkilä jatkaa.

– Erityisesti Kaakkois-Suomen alueella on ensiarvoisen tärkeätä, että kyetään tarjoamaan luotettavasti hyviä ja kiinnostavia kaupallisia palveluja voimakkaasti kasvavalle venäläisten asiakkaiden joukolle, kertoo Keskon Kaakkois-Suomen aluejohtaja Timo Heikkilä. – Alueelta on väistymässä ennen maakuntien kehitystä tukeva teollinen toiminta. Suurteollisuus sulkee tuotantolaitoksiaan eikä todennäköisesti palaa, Timo Heikkilä jatkaa. – Potentiaalinen kaupan ja palvelujen sektori voi ottaa alueen kehittämistä tukevan roolin, mikäli sille suodaan se mahdollisuus. Pietarin läheisyys tuo alueelle potentiaalin, mitä ei millään tukijärjestelmällä voida luoda eikä ole järkeväkään näin tehdä.

Timo Heikkilä korostaa, että nyt on tuhannen taalan paikka luoda myös Hämeeseen olosuhteet, jotka pystyvät luotettavasti ja joustavasti palvelemaan alueelle saapuvia asiakkaita niin kaupan kuin palvelujenkin osalta. – Arvaamaton lupajärjestelmä voi jopa estää alueelle tulevia kaupan investointeja. – Ylimääräiseen byrokratiaan on saatava selkeyttä, jotta hyöty voidaan mitata täysmääräisesti sekä toimijoiden että asiakkaiden osalta.

Haasteena epäyhtenäiset käytännöt ja raskaat selvitysvaatimukset

Ilman poikkeuslupaa tiettyinä juhlapäivinä, kuten loppiaisena, helatorstaina ja helluntaina, ovensa voivat pitää avoinna vain pienet kaupat, kioskit, huoltamot ja tietyt haja-asutusalueiden kaupat. Poikkeuslupahakemukset käsitellään alueittain kunkin alueen aluehallintovirastossa. Vahvuutena on, että silloin lupaviranomaisen voidaan odottaa tuntevan alueen erityispiirteet sekä kokonaistilanne. Valitettavasti alueellinen käsittely on kuitenkin johtanut myös siihen, että lupaprosesseissa on huomattavia eroja.

– Epäyhtenäisten menettelyjen vuoksi yritysten tasapuolinen kohtelu eri puolilla Suomea ei toteudu. Toisaalla lupa menee läpi kainolla pyynnöllä, toisaalla tarvitaan laajat taustaselvitykset. Aluehallintovirastojen poikkeuslupakäytännöt pitäisi yhtenäistää koko maassa, vaatii Keskuskauppakamarin kehityspäällikkö Pirjo Liukas.

Poikkeuslupien perusteluihin saatetaan vaatia tilastoja, arvioita ja selvityksiä, joita ei ole saatavilla tai joiden tuottaminen aiheuttaisi kohtuuttomasti työtä tai kustannuksia. Esimerkiksi tarkan matkailijamäärän paikkakuntakohtainen tilastointi on käytännössä mahdotonta.

Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Taavi Heikkilä, puh. 050 680 37
Keskon Kaakkois-Suomen aluejohtaja Timo Heikkilä, puh. 0500 496 170