Lahden seudulla toimivien yritysten suhdannebarometri, kevät 2012: Lahden seudulla palveluala edelleen positiivisin

– Lahden seudun palveluala on edelleen positiivisin, vaikka kaupan alakin uskoo jo parempaan kehitykseen ja teollisuusyritykset henkilöstömäärän kasvuun, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Myönteisistä näkymistä kertoo suhdannebarometrikysely, joka tehtiin Kehittämiskeskus Oy Hämeen, Hämeen kauppakamarin ja Forssan Seudun Kehittämiskeskuksen toimeksiannosta huhtikuussa.

Seuraavan kuuden kuukauden aikana liikevaihtonsa kasvuun uskoi 42 % kaikista vastanneista yrityksistä. Positiivisimmat kehittymisodotukset olivat palvelualan yrityksissä, joista 88 % uskoi liikevaihdon paranevan tai pysyvän ennallaan. Palvelualan yrityksistä noin 40 % uskoi myös tilaustensa määrän ja tuloksensa kasvavan.

Viime syksyyn verrattuna useampi yritys arvioi kustannustensa kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Erityisesti teollisuusyritykset uskoivat henkilöstömäärän ja kustannusten kasvuun.

– Kustannuspaineista huolimatta teollisuuden suhdanneodotukset ovat lievästi optimistiset, arvioi Isku-Yhtymän hallituksen puheenjohtaja Seppo Vikström. Idän vientiprojektit ovat kasvaneet ilahduttavasti, vaikka kotimaan kysyntä on edelleen alavireistä. Erityisesti vähittäiskaupan puolella on nähtävissä kuluttajissa suurta varovaisuutta tehdä merkittäviä ostoksia. Myyntityössä onnistuminen edellyttää myyjän puolelta huomattavaa aktiivisuutta.

Vastanneista Lahden seudun yrityksistä neljännes ilmoitti palkkaavansa lisää työntekijöitä kesän ja syksyn aikana sekä kolmannes ensi talvena. Koko henkilöstön määrän vähenemiseen uskottiin ainoastaan kaupan alan yrityksissä.

Kaupan ala odottaa jo parempaa

Yrityksistä 39 % arvioi suhdannenäkymien paranevan seuraavien kahdentoista kuukauden aika. Positiivisimmat kehittymisodotukset ovat kaupan alalla.

Viime syksyyn verrattuna yritysten investointiaikomukset ovat hieman positiivisemmat, erityisesti palvelualan yrityksissä. Negatiivisimmat investointiaikomukset ovat kaupan alalla. Vastanneista yrityksistä 38 % koki, että investointirahoituksen saaminen on ongelmallista tällä hetkellä.

Vastanneista yrityksistä 35 % on kiinnostunut viennistä ja 19 % tuonnista. Kolmannes on kiinnostunut toimialarajat ylittävästä yhteistoiminnasta.

Barometriin vastanneista Lahden seudun yrityksistä 83 % arvioi Suomen taloudellisen tilanteen ja 78 % maailman taloudellisen tilanteen pysyvän ennallaan tai olevan parempi vuoden kuluttua.

Hämeen kauppakamarin hallituksen jäsen, Isku-Yhtymän hall. pj. Seppo Vikström, puh. 044 386 8600
Hämeen kauppakamarin tiedotussihteeri Päivi Pulkki, puh. 040 563 5013

Lahden seudun suhdannebarometri ­
selvittää yritysten näkemyksiä ja odotuksia siitä, kuinka yritysten liiketoiminta kehittyy seuraavien kuuden (1.4.2012 – 30.9.2012) ja kahdentoista kuukauden (1.10.2012 – 31.3.2013) aikana. Barometri on osa Kanta- ja Päijät-Hämeessä toimivien yritysten suhdannebarometria, jonka toimeksiantajina ovat olleet Hämeen kauppakamari, Kehittämiskeskus Oy Häme ja Forssan Seudun Kehittämiskeskus Oy. Barometrin toteuttivat Hämeen ammattikorkeakoulun Valkeakosken yksikön AutoMaint -osaamiskeskittymän työntekijät ja Valkeakosken yksikön International Business –koulutusohjelman opiskelijat ohjaajanaan projektikoordinaattori Katja Suoniemi.