Nuorten TOP 4 -suosikkialat: kauppa, media, opetus- sekä matkailu-, hotelli- ja ravintola-ala

– Nuoret haluavat tulevaisuudessa työskennellä myynti- ja markkinointitehtävissä, kaupan alalla, median parissa, opetustehtävissä sekä matkailu-, hotelli- ja ravintola-alalla, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Tieto ilmenee Hämeen kauppakamarin keväällä tekemästä Attitude-kyselystä, johon vastasi ilahduttavan runsas joukko lukion ja ammattioppilaitosten toisen vuosikurssin opiskelijoita. Kyselyllä selvitettiin, mitä kanta- ja päijäthämäläiset nuoret ajattelevat koulusta, työstä ja tulevaisuudesta.

Lukiossa opiskelevien tyttöjen suosikkialat ovat matkailu-, hotelli- ja ravintola-ala sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoala. Ammattioppilaitoksessa opiskelevien tyttöjen suosikki on kaupan ala. Lukiossa opiskelevat pojat nimeävät suosikkialakseen tietotekniikan. Ammattiin opiskelevien poikien toiveena ovat myynti- ja markkinointitehtävät.

Kolmannes vastanneista nuorista kertoo, että oppitunneilla puhutaan harvoin tai ei lainkaan Hämeen talousalueelle tärkeistä toimialoista. – Elinkeinoelämän, oppilaitosten ja opettajien on tärkeää tietää, mitä tulevaisuuden osaajat ajattelevat, Aaltio korostaa. Yrityksille sopivan työvoiman saatavuus ja osaaminen on yksi Hämeen kauppakamarin tärkeimmistä vaikuttamiskohteista.

Lahden lyseon lukion opinto-ohjaaja Katja Kaupin mukaan haasteena on vain yksi pakollinen opinto-ohjauksen kurssi. – Sen aikana ei ehdi kovin paljon tutustua eri toimialoihin. Valittavana on erillinen kurssi, jonka puitteissa on tehty opintovierailuja alueen yrityksiin. Lahden kaupungin lukioissa on tarjottu lisäksi valinnainen kaksipäiväinen lukioTET.

Vastanneista kolmannes kertoi, että toisella tai molemmilla vanhemmilla on tai on ollut oma yritys. Vain 6 % kuitenkaan haluaisi työskennellä omassa yrityksessä. Viidennes haluaisi mieluiten työskennellä 10-49 työntekijän yrityksessä.

Työuralla uskotaan tarvittavan eniten äidinkielen taitoja

Tulevaa työuraa ajatellen vastanneet nuoret uskovat tarvitsevansa hyvää äidinkielen, tieto- ja viestintäteknologian, matemaattista sekä kansainvälisyyteen ja vieraisiin kulttuureihin liittyvää osaamista. Nuorten mielestä työelämässä on tärkeää osata erityisesti englantia.

Hämeenlinnalaisen NHK-keskuksen toimitusjohtaja Onni Korhosen mielestä nuorten mainitsemat taidot kuuluvat yleissivistykseen. Kieli- ja viestintätaidot ovat hänen mielestään tärkeimpiä ominaisuuksia. – Kansainvälistyminen on liiketoiminnan voima ja kielitaitoa tarvitaan kaikilla aloilla. Nuorten kannattaa tutustua eri ammatteihin laajemmin ei vain niihin, jotka tuntuvat trendikkäiltä.

Vastanneet nuoret uskovat työnantajan arvostavan eniten aloitteellisuutta ja omatoimisuutta, positiivista asennetta työntekoon, vastuullisuutta sekä ahkeruutta.

Kyselyyn vastasi 580 kanta- ja päijäthämäläistä nuorta 13 lukiosta ja ammatillisesta oppilaitoksesta. Tulokset ovat luettavissa osoitteessa www.hamechamber.fi.

NHK-keskus Oy:n toimitusjohtaja Onni Korhonen, puh. 040 901 1245
Lahden lyseon lukion opinto-ohjaaja Katja Kauppi, puh. 050 398 5185