Opiskelijasta Tekijäksi – työharjoitteluopas yrityksille julkaistiin

– Hämeen kauppakamarin Koulutusvaliokunnan idean perusteella olemme koonneet nettioppaan Opiskelijasta Tekijäksi, jonka avulla yritykset voivat helpommin hahmottaa oppilaitosten tarjoamia työharjoittelumahdollisuuksia, kertoo Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta. Sivustolta löytyvät tärkeimmät tiedot Hämeen alueen monipuolisesta oppilaitosyhteistyötarjonnasta ja yhteystiedot oppilaitoksiin.

Oppaan on suunnitellut Koulutusvaliokunnan nimeämä työryhmä, jossa on valiokunnan jäsenten lisäksi ollut mukana oppilaitosten opettajia ja koordinaattoreita. Opas on ensimmäinen laatuaan Hämeessä ja tehostaa oppilaitos-työelämäyhteistyötä, jotta nuoret sijoittuisivat opiskelun jälkeen nopeammin työelämään. Toteutuksen taustalla on myös vuoden 2013 alussa käynnistynyt hallitusohjelman linjaama nuorisotakuu.

Opintoihin sisältyviä työharjoittelujaksoja toteutetaan aina peruskoulusta yliopistoon. Yritykset voivat hyödyntää opiskelijoiden työharjoittelumalleja opintoasteen, opiskeluajan tai -paikan mukaan.

Kemppi Oy:n henkilöstöohjaaja Jukka Mandelin kertoo, että Kemppi tekee yhteistyötä kaikkien koulutusasteiden kanssa. – Oppilaitosyhteistyöllä haluamme levittää tietoa teknologiateollisuuden mahdollisuuksista. Teknologiateollisuudessa on paljon enemmän ammatteja kuin usein ajatellaan. Yritämme katsoa pidemmälle tulevaisuuteen: pitää olla paljon verkkoja vesillä, että saamme hyviä työntekijöitä jatkossakin, sanoo Mandelin.

– Hämeen ja Lahden ammattikorkeakouluissa opiskelee satoja ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita, jotka tuovat alueen yrityksille ainutlaatuista kieli- ja kulttuuriosaamista kansainvälistymisen avuksi, kertoo Hämeen ammattikorkeakoulun Kansainvälisten asioiden osaston asiakkuuspäällikkö Maaret Viskari. Työharjoittelut, opinnäytetyöt ja projektitoimeksiannot ovat oivia tapoja ammattikorkeakoulu-yritysyhteistyöhön.

Oppaan avulla yhteydet tulevaisuuden tekijöihin

Mitä tarjoaa TET, työharjoittelu, työkokeilu, oppisopimus, ammattiosaamisen näytöt, näyttötutkinnot, opinnäytetyöt tai vaikkapa kansainväliset opiskelijaverkostot? Sähköinsinööri, terveydenhoitaja, tradenomi, kirjanpitäjä, kokki... Harjoittelijoita, työssäoppijoita tai oppisopimusopiskelijoita on saatavilla alalta kuin alalta.

Yritysten on usein mahdotonta hahmottaa, minkälaisia harjoittelijoita tai harjoittelumalleja on käytettävissä juuri heidän tarpeisiinsa. Oppaasta selviää, milloin yritykset voivat saada harjoittelijoita, millaisista osaajista on kysymys ja millaista työtä heillä voi teettää.

Käsikirja työharjoitteluun

Opiskelijasta Tekijäksi -oppaassa on esimerkkejä yritysten omista työharjoittelukokemuksista. Oppaassa on myös malleja työharjoittelujaksojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Yritykset voivat malleja hyödyntämällä valmistella harjoittelujaksojen sisällöt yrityksen omaksi työharjoittelun käsikirjaksi.

Opiskelijasta Tekijäksi -nettiopas on julkaistu Hämeen kauppakamarin kotisivuilla osoitteessa http://www.hamechamber.fi/fi/opiskelijasta_tekijaksi

Kemppi Oy:n henkilöstöohjaaja Jukka Mandelin, puh. 044 2899 348
Hämeen ammattikorkeakoulun asiakkuuspäällikkö Maaret Viskari, puh. 03 646 4277