Tekijä2015 -tapahtuma – Työ etsi tekijäänsä

Työllistymisen, oppimisen ja verkostoitumisen hämäläinen suurtapahtuma Tekijä2015 kokosi yhteen arviolta 1300 alueen opiskelijaa ja yrityksen edustajaa helmikuussa Kauppakeskus Goodmaniin Hämeenlinnassa. ”Tänä vuonna poikettiin perinteistä ja osallistujille annettiin messuständeiksi kauppakeskuksen tyyliin ostoskärryt”, kertoo Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta.

Tapahtuman järjestäjinä oli 25 työelämän ja oppilaitosten edustajaa, jotka jakoivat tietoa työllistymiseen ja opiskelumahdollisuuksiin liittyen.

Mukava ja rento tapahtuma. Ostoskärryt toimivat hyvin ja olivat loistava valinta tapahtumapaikkaa ajatellen”, toteaa Kultaperho Oy:n myyntisihteeri Sari Pirnes-Torvinen.

Tietoa työnhakuun ja ammatinvalintaan

Tapahtumassa osallistujilla on mahdollisuus kasvotusten kysyä työnantajilta kesätöitä. Hämeenlinnan kaupunki jakoi tietoa työseteleistä. TE-toimisto kertoi vinkkejä muun muassa CV:n päivittämiseen ja miten löytää työpaikka toisesta EU-maasta.

”Väkeä kävi paikalla hyvin mukavina pyrähdyksinä pitkin päivää ja olimme erityisen tyytyväisiä ohjelmaan”, kertovat Hämeen TE-toimiston asiantuntija Mari Pöysti ja Eures-neuvoja Hannele Soirila.

Paikalliset oppilaitokset olivat näkyvästi esillä tuoden omaa toimintaansa tutuksi vierailijoille. Hyvän säväyksen tapahtumaan toi VMP Groupin järjestämä mehubaari, jossa taitavat baarimikot esittelivät pullonkäsittelytaitojaan ja valmistivat maukkaita juomia yleisölle.

Kauppakeskuksen Tähtiaukiolla järjestettiin tapahtuman teemaan liittyviä puheenvuoroja, kuten miten onnistua työnhaussa, kuinka tunnistaa työnhakijana omat vahvuutensa, asenteen vaikutus työn saamiseen ja mitä työnantaja odottaa hakijalta. Lisäksi alueen oppilaitokset kertoivat koulutusmahdollisuuksista ja kevään yhteishausta.

”Myös Kauppakeskuksen yrittäjiltä tuli positiivista palautetta. TEKIJÄ2015 oli positiivinen tapahtuma heti alennusmyyntien jälkeen, sanoo Kauppakeskus Goodmanin kauppakeskusjohtaja Eeva Jauro,

Luotettava, hauska, rehellinen, huumorintajuinen

Tapahtumassa oli Hyvän tyypin –työpaja, jossa osallistujat saivat kertoa, millainen on hyvä työnantaja tai työntekijä. Työpajan seinälle oli asetettu iso taulu, johon oli mahdollista kirjoittaa näkemyksensä työelämän hyvästä tyypistä. Taulun toteuttajina olivat Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijat.

”Hyvä tyyppi -seinä oli kiva idea. Osallistujia aktivoivia tapoja voisi rakentaa mukaan enemmänkin”, kehottaa Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiön henkilöstö- ja tiedotusjohtaja Maarit Reunanen.

Tapahtumaa oli mukana järjestämässä myös Hämeen ammattikorkeakoulun ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian Matkailualan opiskelijoita.

”Tehtävät antoivat nuorille hyvää ja käytännönläheistä kokemusta ison tapahtuman toteuttamisesta”, Ojantausta toteaa. ”Nuorille kiitos aktiivisesta otteesta!”

Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Hämeen kauppakamari, Linnan Kehitys Oy, Hämeen TE-toimisto, EURES, HAMK, Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Kiipula ja Kauppakeskus Goodman.

Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta, p. 044 329 6654