Työllistämistuet työllistävät ennen kaikkea viranomaisia ja yrityksiä

- Kauppakamarien Helppo Hallinto – Sujuva Suomi -kampanjan ensimmäinen teema on työllistämistuet, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Työllistäminen on yhteiskuntamme yksi haastavimmista ongelmista sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta.

– Yritykset haluaisivat kantaa yhteiskunnallista vastuuta tarjoamalla tehtäviä vaikeasti työllistettäville, mutta byrokratiamylly hitsaa kiinni. Yritys, tekijä ja tuki eivät löydä toisiaan, toteaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Tommi Rasila. Samaan aikaan monilla aloilla kärsitään työvoimapulasta. Myös sellaisilla, joissa olisi mahdollista tarjota työtä haastavasti työllistettäville.

Järeä tukiviidakko

Vaikeasti työllistettävät ovat valtava yhteiskunnallinen haaste, jonka ratkaisemiseksi on luotu järeä tuki- ja palveluviidakko. Mutta hyvä asia hukkuu byrokratian peittoon, moni yritys kokee tukien ja työllistämistä edistävien palvelujen käyttämisen ongelmalliseksi. Tuenhakuprosessi työllistää ennen kaikkea yritysten henkilöstöhallintoa ja viranomaisia.

– Entä, jos palkkatukeen oikeutetut saisivat itse määräaikaisen työllistymistuen, ehdottaa hämeenlinnalaisen M-Components Oy:n toimitusjohtaja Juhani Lemström. – Erityisesti, kun viranomainen olisi arvioinut heidän alentuneen työkykynsä. Tällöin työnantaja maksaisi työntekijän saaman tuen määrällä oikaistun palkan, Lemström jatkaa. Näin hallinnollinen taakka poistuisi yrityksiltä.

Työllistämiseen liittyvät suuret inhimilliset näkökohdat ja hintalaput. Työelämän ulkopuolelle jäänyt henkilö maksaa kansantaloudelle noin 700000 euroa. Julkinen talous maksaa jokaisesta pitkäaikaistyöttömyyteen liukuneesta 400000 euroa. Alle 25-vuotiaana työllistymismahdollisuutensa menettänyt on maksanut yhteiskunnalle 60 vuotta täyttäessään noin 1,1 miljoonaa euroa.

Työvoimapoliittisin toimenpitein sijoitettuja on Suomessa yhteensä noin 112 000 henkilöä eli 4,2 prosenttia työvoimasta. Työttömiä työnhakijoina on 31 000 alle 25-vuotiasta.

Yritykset eivät löydä tai tiedä

Työvoimaviranomaiset eli ELY-keskukset ja TE-toimistot tarjoavat runsaasti erilaisia tuettuja työllistämis- ja asiantuntijapalveluita yrityksille. Kauppakamareissa on havaittu suurimman haasteen olevan, etteivät nämä löydä kovin hyvin tietään yrityksiin, kertoo asiamies Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

– Yritykset tuntevat toimistojen palvelut huonosti. Lisäksi palvelut ovat siiloissa, ja yritys joutuu asioimaan usean viranomaisen ja virkailijan kanssa ennen kuin oikea ratkaisu löytyy. Mitä useampi työllistämiseen ja yritysten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvä tuki tai palvelu voidaan ratkaista yhtä aikaa, sitä tehokkaammin yritykset pystyvät työllistämään, toteaa Lahtinen.

Työvoimaviranomaisten tilastot tehtävään aidosti soveltuvien työnhakijoiden määrästä antavat virheellisen kuvan tilanteesta.

– Vaikka määrällisesti esimerkiksi kokin työhön on paljon hakijoita, monella rekisterin mukaan pätevällä hakijalla ei ole joko ammattitaidon puutteiden, motivaation tai jonkin muun syyn takia kelpoisuutta haettuun tehtävään. Työnhakijoiden profilointia tulisi siis kehittää, jotta työnantajat ja yritykset eivät hukkaa aikaa turhiin haastatteluihin tai rekrytointikierroksiin, harmittelee Lahtinen.

Kommentoi ja kerro kokemuksestasi

Kauppakamarien kampanjassa käsitellään hallinnon rasitteita teemoittain noin kahden viikon jaksoissa. Ensimmäinen teema on työllistäminen. Kauppakamarit keräävät tietoa teeman vaikutuksista yritysesimerkkejä, kommentteja, ratkaisuehdotuksia ja palautetta.

– Kannustamme yrityksiä jättämään kampanjasivustolle helppohallinto.fi tietoa, ratkaisuehdotuksia tai kommentteja rasitteiden vaikutuksista, sanoo Aaltio.

Lisätietoja:        Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio, puh. 044 330 4013