Uusi HTT-tavarantarkastaja Hämeeseen

– Saimme alueellemme uuden HTT-tavarantarkastajan, kun hämeenlinnalainen Timo Niskanen läpäisi lokakuussa järjestetyn HTT-kokeen, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio.
Hämeen kauppakamari onnittelee Niskasta Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunnan hyväksyttyä hänet rakennusalan tavarantarkastajaksi.

Timo Niskanen kertoo valmistautuneensa kokeeseen tutustumalla HTT-ohjesääntöön. – Koekysymyksiin vastaaminen edellytti sekä oikean ohjesääntökohdan löytämistä että sen soveltamista esitettyihin esimerkkitapauksiin, toteaa Niskanen. Kokeeseen pitää valmistautua hyvin ja varata riittävästi aikaa paneutua asioihin ennakkoon. Tarkastustoiminnan voin aloittaa aikaisintaan vuoden 2013 alusta. Ennen sitä minun pitää käydä Keskuskauppakamarin järjestämässä koulutuksessa sekä antaa oikeudessa tavarantarkastajan vakuutus.

HTT-tavarantarkastajille ei kuulu tuomarointi

HTT-tavarantarkastajat ovat alansa parhaita ammattilaisia ja puolueettomia asiantuntijoita, jotka suorittavat palvelun tai tavaran teknisen tarkastuksen. He toimivat valvonnan alaisena: ehdottoman puolueettomasti, huolellisesti ja tavarantarkastusta koskevaa ohjesääntöä noudattaen.

Hollolalainen HTT-tavarantarkastaja Harri Silkosuo kertoo tavarantarkastustehtävien määrän pysyneen melko vakiona vuosien ajan. – Suurin osa tarkastustoimeksiannoistani, joita pystyn vastaanottamaan, tulee yrityksiltä ja vakuutusyhtiöiltä.

Keskuskauppakamarin lakimies ja tavarantarkastajalautakunnan sihteeri Riina Hero toteaa, että tarkastuksen tilaajista lähes puolet on kuluttajia. Kuluttajaneuvojatkin suosittelevat usein kuluttajia kääntymään tavarantarkastajan puoleen. – Näen haasteena, että tavarantarkastajilta odotetaan usein ”riidanratkaisua” ja lainopillista osaamista, sanoo Hero. Nämä oletukset ovat harhaanjohtavia. Tavarantarkastajat eivät ole tuomareita, välimiehiä tai konsultteja, vaan he ovat kyseisen tarkastusalan teknisiä asiantuntijoita. Heidän panoksensa asiassa on siis puolueettoman asiantuntijanäkemyksen antaminen – ei tuomarointi.

Tällä hetkellä HTT-tarkastajia on Suomessa 204 ja tarkastuksia suoritetaan vuosittain yli 1000. Tarkastustoimeksianto voi koskea esimerkiksi omakotitalon kosteusvaurion selvittämistä, metsäkoneen arvonmääritystä, taloyhtiön ikkunalasien asennusta tai kangaserän soveltuvuutta tuotantokäyttöön. Tavarantarkastusten tilaajia ovat kuluttajat, kunnat, yritykset, vakuutusyhtiöt, pankit ja viranomaiset. Tarkastuskertomuksia käytetään usein oikeudenkäynneissä, joissa tarkastajia kuullaan todistajina.

HTT-tavarantarkastaja Timo Niskanen, puh. 040 590 7716
HTT-tavarantarkastaja Harri Silkosuo, puh. 0400 494 869