Venäjän talousromahduksella ja Venäjä-pakotteilla yhä negatiivisempia yritysvaikutuksia Hämeessä

Venäjän talousromahdus ja Venäjä-pakotteet vaikuttavat epäsuorasti tai suoraan negatiivisesti Kanta- ja Päijät-Hämeessä toimiviin yrityksiin.  Tieto selviää kauppakamareiden helmikuun alussa tekemästä Venäjä-kyselystä. ”Vastanneista yrityksistä jopa kolme neljästä ilmoittaa Venäjän tilanteen aiheuttamista suorista tai epäsuorista negatiivisista vaikutuksista toimintaansa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio. Elokuussa pakotteet vaikuttivat joka toiseen Hämeessä toimivaan yritykseen.

Hämeessä yrityksistä 38 % kertoo pakotteiden negatiivisten vaikutusten olevan merkittäviä, kun elokuussa osuus oli 16 %.  Yrityksiin vaikuttavat myös peruuntuneet tai pitkälle tulevaisuuteen siirtyneet Venäjä-kaupat sekä ruplan arvon heikentyminen.

”Ruplan arvon heikkeneminen on vähentänyt Venäjän kauppaamme 20 % edellisestä vuodesta”, kertoo Finlandia Uistin Oy:n toimitusjohtaja Hannu Kangas. ”Vaikutukset näkyvät nyt vaappujen myynnissä ja pilkkien kohdalla tilanne selviää vasta maaliskuun lopulla”, toteaa Kangas.

Pakotteet ovat yrityksille haasteellisia

Pakotteet ovat haasteellisia ja yritysten on vaikea selvittää niiden vaikutuksia. ”Erityisen haasteellista on saada selville, miten pakotelistoilla olevat yksityishenkilöt liittyvät venäläisiin yrityksiin”, toteaa Sisu Akselit Oy:n toimitusjohtaja Jouni Teppo. ”Kuulumme yhdysvaltalaisomisteiseen konserniin ja noudatamme myös USA:n pakotelistaa”, Teppo sanoo.

Neljännes vastaajista on voimakkaampien pakotteiden kannalla, kun osuus elokuussa oli 9 %. Joka toinen pitää nykyisiä pakotteita kuitenkin oikein mitoitettuina. Vain 11 % vastanneista ei hyväksy pakotteita, kun elokuussa osuus oli neljännes.

Vastanneista lähes neljännes etsii markkinoita muualta, kun elokuussa osuus oli vain 7 %. Yrityksistä 62 % tyytyy seuraamaan tilannetta, mutta ei ryhdy tässä vaiheessa toimenpiteisiin.

Tume-Agri Oy:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Sola kertoo, että nopeat muutokset markkinoinnissa uusien myyntialueiden löytämiseksi eivät onnistu noin vain.  Solan mielestä Suomen ei tarvitse erottua EU:sta kaikkein aktiivisimpana pakotteissa.  ”Emme voi helposti korvata Venäjän myynnin menetyksiä. ”Viisi vuotta sitten Venäjän myyntimme oli n. 20 % liikevaihdostamme, nyt se lähenee nollaa”, Sola sanoo. ”Epäsuorat vaikutukset liikevaihtoomme ovat vielä suuremmat, kun asiakkaat eivät voi viedä maataloustuotteita Venäjälle”, jatkaa Sola.

Finlandia Uistin Oy:n toimitusjohtaja Hannu Kangas, p. 0400 710 636
Tume-Agri Oy:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Sola, p. 040 511 1545
Sisu Akselit Oy:n toimitusjohtaja Jouni Teppo, p. 040 848 1515
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Kirsi Aaltio, p. 044 330 4013