Handelsbanken aloittaa muutosneuvottelut

Handelsbanken on aiemmin sopinut S-Pankin, Oma Säästöpankin ja Henki-Fennian kanssa osan Suomen-liiketoimintojensa myynnistä. Samaan aikaan konserni on jatkanut työtä jäljelle jäävien Suomen-liiketoimintojen myymiseksi. Jotta prosessissa voitaisiin harkita myös muita vaihtoehtoja, henkilöstön kanssa aloitetaan Suomen lainsäädännön mukaiset muutosneuvottelut.

Handelsbanken ilmoitti 31.5.2023 myyvänsä henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoiminnot S-Pankille, jolle siirtyy myös pankkikonttoreiden vuokrasopimuksia. Pk-yritysliiketoiminta myydään Oma Säästöpankille ja henkivakuutusliiketoiminta Henki-Fennialle. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 jälkipuoliskolla.

Jäljelle jäävien Suomen-liiketoimintojen myyntiprosessi jatkuu. Muiden vaihtoehtojen, kuten osan liiketoiminnoista myymisen ja osan alas ajamisen, selvittämiseksi aloitetaan muutosneuvottelut.

”Myyntiprosessi jatkuu, eikä mitään päätöksiä ole tehty. Henkilöstön ja asiakkaiden näkökulmasta mikään ei tämän myötä muutu. Jatkamme liiketoimintaamme kuten tähänkin asti”, sanoo Handelsbanken Suomen maajohtaja Hanne Katrama.

Muutosneuvottelut alkavat 22.8.2023. Neuvotteluiden arvioidaan kestävän kuusi viikkoa.

Hanne Katrama
maajohtaja, Handelsbanken Suomi

Pirjetta Soikkeli
viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
pirjetta.soikkeli@handelsbanken.fi

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 520 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot. Handelsbanken kertoi 31.5.2023 myyneensä osan Suomen-liiketoiminnoistaan. Muiden Suomen-liiketoimintojen myynti jatkuu.

Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja pankin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985. Pankin pääasialliset markkinat ovat Ruotsi ja Norja, Iso-Britannia ja Alankomaat.