Handelsbanken myy osan Suomen-liiketoiminnoistaan

Handelsbanken myy Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoiminnot S-Pankille, pk-yritysliiketoiminnan Oma Säästöpankille ja henkivakuutusliiketoiminnan Henki-Fennialle. Pankin muiden Suomen-liiketoimintojen myynti jatkuu. Asiakkaiden palvelut Handelsbankenissa jatkuvat toistaiseksi täysin ennallaan, eikä asiakkailta edellytetä toimenpiteitä.

Handelsbanken on 31.5.2023 sopinut myyvänsä osan Suomen-liiketoiminnoistaan S-Pankki Oyj:lle, Oma Säästöpankki Oyj:lle ja Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennialle. Henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoiminnot myydään S-Pankille, jolle siirtyvät myös lähes kaikki pankkikonttoreiden vuokrasopimukset. Pk-yritysliiketoiminta myydään Oma Säästöpankille ja henkivakuutusliiketoiminta sisältäen sijoitus-, eläke- ja lainaturvavakuutukset Henki-Fennialle. Osana pk-yritysliiketoiminnan myyntiä Oma Säästöpankille siirtyvät myös pk-yrittäjien henkilökohtaiset pankkipalvelut, pois lukien varainhoito- ja sijoituspalvelut.

Kaupan kohteena olevien omaisuuserien osuus on noin 30 prosenttia pankin Suomen-liiketoimintojen antolainausvolyymeista ja noin 50 prosenttia riskipainotetusta pääomasta.

Kaupan kohteena olevien liiketoimintojen henkilöstö eli merkittävä osa Handelsbankenin henkilöstöstä siirtyy ostajien palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

”Olen iloinen, että olemme päässeet tähän sopimukseen S-Pankin, Oma Säästöpankin ja Henki-Fennian kanssa. Tämä on hyvä ratkaisu sekä asiakkaillemme että työntekijöillemme. Pyrimme nyt yhdessä ostajien kanssa tekemään siirtymästä asiakkaillemme mahdollisimman sujuvaa”, sanoo Handelsbanken Suomen maajohtaja Hanne Katrama.

Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 jälkimmäisellä puoliskolla. Handelsbanken palvelee asiakkaitaan ja jatkaa liiketoimintaansa nykyiseen tapaan. Asiakkailta ei edellytetä tässä vaiheessa toimenpiteitä. Handelsbanken tiedottaa asiakkailleen kaupan etenemisestä.

Handelsbankenin muiden Suomen-liiketoimintojen myyntiprosessi jatkuu. Suurten yritysten ja yhteisöjen sekä asunto-osakeyhtiöiden ja kiinteistöyhtiöiden palvelut jatkuvat toistaiseksi entiseen tapaan Handelsbankenissa.

Myyntipäätöksen taustalla on Handelsbanken-konsernin aiemmin tekemä strateginen päätös keskittyä neljälle kotimarkkinalleen, Ruotsiin, Norjaan, Iso-Britanniaan ja Alankomaihin.

Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaisten hyväksyntää.

Hanne Katrama
maajohtaja, Handelsbanken Suomi
puh. 010 444 2791

Pirjetta Soikkeli
viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
puh. 040 750 0093

Handelsbanken tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot ja varainhoitopalvelut. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 520 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot.

Avainsanat: