Handelsbanken Suomi: Osavuosikatsaus tammi–kesäkuu 2022

Maajohtaja Hanne Katrama: Yrityslainoissa positiivinen kehitys – Private Banking -asiakkaiden nettosijoituksissa kasvua – konsernivetoinen myyntiprosessi etenee suunnitellusti

Handelsbanken Suomen alkuvuoden liiketulos parani yli 30 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Handelsbanken Suomen liiketulos oli 41,7 miljoonaa euroa, ja oman pääoman tuotto 9,9 prosenttia.

Handelsbanken Suomen maajohtaja Hanne Katrama on tulokseen tyytyväinen.

”Handelsbanken-konserni etsii Suomen-liiketoiminnoille ostajaa. Olemme tässä poikkeuksellisessa tilanteessa pystyneet kasvattamaan kiinteistö- ja asuntovakuudellista yritysrahoitusta. Sekä henkilö- että yritysasiakkaiden talletukset ovat myös korkealla tasolla”, Katrama kertoo.

Handelsbanken Suomen luottosalkku on erittäin vahva. Alkuvuoden aikana aiemmista luottotappiovarauksista kirjattiin luottotappiopalautuksia 4,2 miljoonaa euroa.

Handelsbankenin sijoitusneuvonnan laatu saa kiitosta

Handelsbanken menestyi Taloustaidon keväällä toteuttamassa Pankit 2022* -kyselyssä. Handelsbankenin sijoitusneuvonta erottui muista pankeista selvästi parhaimpana.

Maajohtaja Hanne Katraman mukaan oma yhteyshenkilö ja asiantunteva sijoitusneuvonta ovat asiakassuhteen hoidossa ratkaisevan tärkeitä.

”Uskon, että asiantunteva neuvonta ja yksilöllisiin tarpeisiin keskittyvä palvelutapamme on syy onnistumisiin. Etenkin epävarmassa markkinatilanteessa asiakkaat arvostavat proaktiivista neuvontaa.”

Markkinaturbulenssista huolimatta Handelsbankenin rahastoihin on virrannut uusia sijoituksia. Myös Private Banking -asiakkaiden nettosijoituksissa nähdään kasvua.

Katraman mukaan asiakaspalvelun taso on säilynyt hyvänä ja asiakasuskollisuus on erinomainen.

Handelsbankenin osaava ja sitoutunut henkilöstö on tehnyt erinomaista työtä poikkeuksellisessa tilanteessa. Kiitos alkuvuoden hyvästä tuloksesta kuuluu ennen kaikkea henkilöstöllemme”, Katrama kiittää.

Handelsbanken-konsernin 19.10.2021 ilmoittama Suomen liiketoimintojen myynti etenee suunnitelman mukaisesti.

*Taloustaidon Pankit 2022 -kysely toteutettiin keväällä 2022. Kyselyyn osallistui 3 671 vastaajaa, jotka arvioivat pankkiensa neuvontapalveluiden laatua.

Handelsbankenin liiketoiminnan tuloskehitys tammi–kesäkuussa 2022

meur Q22022 Q12022 Muutos Q1-Q22022 Q1-Q22021 Muutos
Korkokate 34,7 35,0 -1 % 69,7 72,4 -4 %
Palkkiotuotot 17,2 17,3 -1 % 34,5 35,3 -2 %
Tuotot yhteensä 53,6 53,5 0 % 107,1 112,1 -4 %
Kulut yhteensä -31,8 -30,1 6 % -61,9 -69,5 -11 %
Liiketulos ennen luottotappiota, pankkiveroa ja resoluutiomaksuja 21,8 23,4 -7 % 45,2 42,4 7 %
Luottotappiot 0,1 4,1 4,2 -6,9
Pankkivero ja resoluutiomaksut -2,5 -5,2 52 % -7,7 -3,6 114 %
Liiketulos 19,4 22,3 -13 % 41,7 31,9 31 %
Kulu/tuotto-suhde, % 59 56 58 62
Oman pääoman tuotto, % 9,4 10,5 9,9 6,8

Handelsbanken Suomen alkuvuoden liiketulos oli 41,7 miljoonaa euroa eli 31 prosenttia parempi kuin vuoden 2021 vastaavalla jaksolla (31,9). Luottotappiopalautukset olivat 4,2 miljoonaa euroa. Kokonaiskustannukset laskivat 11 prosenttia 61,9 miljoonaan euroon (69,5).

Tuotot laskivat neljä prosenttia 107,1 miljoonaan euroon (112,1). Kulu/tuotto-suhde oli 58 (62). Oman pääoman tuotto parani 9,9 prosenttiin (6,8).

Handelsbanken Suomi maksoi tammi–kesäkuussa 2022 Ruotsin valtiolle yhteensä 7,7 miljoonaa euroa pankkiveroa ja resoluutiomaksuja (3,6).

Anto- ja ottolainaus

Keskivolyymitmeur Q22022 Q12022 Muutos Q1-Q22022 Q1-Q22021 Muutos
Antolainaus
Henkilöasiakkaat 4 299 4 389 -2 % 4 344 4 391 -1 %
Yritykset 9 732 9 680 1 % 9 706 9 771 -1 %
Yhteensä 14 032 14 069 0 % 14 050 14 162 -1 %
Ottolainaus
Henkilöasiakkaat 1 961 1 928 2 % 1 944 1 904 2 %
Yritykset 3 087 3 988 -23 % 3 537 3 512 1 %
Yhteensä 5 047 5 916 -15 % 5 481 5 416 1 %

Handelsbanken Suomen luottokannan keskivolyymi säilyi tammi–kesäkuussa 2022 lähes ennallaan viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Myös talletusten määrä säilyi tammi–kesäkuussa lähes ennallaan viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Hanne Katrama, maajohtaja, Handelsbanken Suomi

Tero Meriluoto, talousjohtaja, Handelsbanken Suomi

Pirjetta Soikkeli, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi

Handelsbanken-konsernin osavuosikatsaus

Handelsbanken-konsernin osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.com/ir.

Handelsbanken-konsernin toimitusjohtaja Carina Åkerström esittelee pankin osavuosikatsauksen  perjantaina 15.7. klo 10 Suomen aikaa. Tilaisuus striimataan osoitteessa handelsbanken.com/ir.

Handelsbanken tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 600 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot.