Handelsbanken Suomi: Osavuosikatsaus tammi–maaliskuu 2023

Maajohtaja Hanne Katrama: Erinomainen liiketulos – asiakasuskollisuus säilynyt erittäin korkealla tasolla

Handelsbanken Suomen ensimmäisen neljänneksen liiketulos parani yli 90 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Handelsbanken Suomen liiketulos oli 31,1 miljoonaa euroa 16,2) ja oman pääoman tuotto 18,6 prosenttia (8,7).

Maajohtaja Hanne Katrama on tulokseen erittäin tyytyväinen poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa Handelsbanken-konserni etsii Suomen-liiketoiminnoille ostajaa.

”Vuoden ensimmäinen neljännes oli erinomainen. Asiakaspalvelumme taso on säilynyt hyvänä, ja asiakasuskollisuus on erinomainen. Myös luottosalkkumme laatu on erittäin vahva”, Katrama kertoo.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä aiemmista luottotappiovarauksista kirjattiin luottotappiopalautuksia 2,5 miljoonaa euroa (-0,9).

Handelsbanken Suomen korkokate oli 45,2 miljoonaa euroa, ja se parani lähes 40 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna (32,9).

Asiantuntevalle neuvonnalle on kysyntää

Varainhoidon asiakkaat arvostavat asiantuntevaa neuvontaa. Markkinaturbulenssista huolimatta Handelsbankenin rahastoihin on virrannut merkittäviä summia uusia sijoituksia. Myös uusia Private Banking -asiakkuuksia avataan jatkuvasti.

”Tässä markkinatilanteessa korostuu proaktiivinen, asiantunteva neuvontamme ja asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin keskittyvä palvelutapamme. Asiakkaamme ovat tyytyväisiä ainutlaatuiseen konseptiimme, jossa kaikki palvelut saa oman yhteyshenkilön kautta”, Katrama toteaa.

Handelsbankenin konttorit eivät ole perinteisiä pankkikonttoreita vaan asiantuntevia neuvontayksiköitä.

Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 etsivänsä Suomen-liiketoiminnoille uutta omistajaa.

Osaava ja sitoutunut henkilöstömme on tehnyt tässä poikkeuksellisessa tilanteessa erinomaista työtä. Kiitos vahvasta asiakastyytyväisyydestä sekä erinomaisesta tuloksesta kuuluu ennen kaikkea työntekijöillemme”, Katrama sanoo.

Handelsbankenin liiketoiminnan* tuloskehitys tammi–maaliskuussa 2023

meur Q12023 Q42022 Muutos Q12023 Q12022 Muutos
Korkokate 45,2 39,9 13 % 45,2 32,9 37 %
Palkkiotuotot 12,6 12,3 3 % 12,6 14,4 -12 %
Tuotot yhteensä 59,0 53,6 10 % 59,0 48,7 21 %
Kulut yhteensä -26,3 -27,5 -5 % -26,3 -26,4 0 %
Liiketulos ennen luottotappiota, pankkiveroa ja resoluutiomaksuja 32,7 26,0 26 % 32,7 22,4 46 %
Luottotappiot 2,5 -1,4 2,5 -0,9
Pankkivero ja resoluutiomaksut -4,1 -3,6 15 % -4,1 -5,2 -20 %
Liiketulos 31,1 21,0 48 % 31,1 16,2 92 %
Kulu/tuotto-suhde, % 45 51 45 54
Oman pääoman tuotto, % 18,6 11,8 18,6 8,7

*) Handelsbanken-konserni päätti helmikuussa 2023 lopettaa tytäryhtiönsä Ecster AB:n liiketoiminnan. Handelsbanken Suomen liiketoiminnan luvuista on poistettu Ecster AB:n osuus myös historiatietojen osalta.

Handelsbanken Suomen liiketulos oli 31,1 miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä eli 92 prosenttia parempi kuin vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä (16,2). Luottotappiopalautukset olivat 2,5 miljoonaa euroa (-0,9). Kokonaiskustannukset olivat 26,3 miljoonaa euroa ja olivat samalla tasolla edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna (26,4).

Tuotot paranivat 21 prosenttia 59,0 miljoonaan euroon (48,7). Kulu/tuotto-suhde oli 45 (54). Oman pääoman tuotto parani 18,6 prosenttiin (8,7).

Handelsbanken Suomi maksoi tammi–maaliskuussa 2023 Ruotsin valtiolle yhteensä 4,1 miljoonaa euroa pankkiveroa ja resoluutiomaksuja (5,2).

Anto- ja ottolainaus

Keskivolyymitmeur Q12023 Q42022 Muutos Q12023 Q12022 Muutos
Antolainaus
Henkilöasiakkaat 3 893 3 959 -2 % 3 893 4 170 -7 %
Yritykset 9 993 10 052 -1 % 9 993 9 680 3 %
Yhteensä 13 887 14 011 -1 % 13 887 13 849 0 %
Ottolainaus
Henkilöasiakkaat 1 766 1 859 -5 % 1 766 1 928 -8 %
Yritykset 3 171 2 965 7 % 3 171 3 988 -20 %
Yhteensä 4 937 4 824 2 % 4 937 5 915 -17 %

Handelsbanken Suomen luottokannan keskivolyymi säilyi ennallaan viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Talletuksissa sen sijaan nähdään selvää laskua.

Handelsbanken-konsernin osavuosikatsaus

Handelsbanken-konsernin osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.com/ir.

Handelsbanken-konsernin toimitusjohtaja Carina Åkerström esittelee pankin osavuosikatsauksen medialle keskiviikkona 26.4 klo 9.30 Suomen aikaa. Mediatilaisuus striimataan osoitteessa handelsbanken.com/ir. Tilaisuus pidetään ruotsiksi, ja se simultaanitulkataan englanniksi.

Hanne Katrama
maajohtaja, Handelsbanken Suomi
puh. 010 444 2791

Tero Meriluoto