Handelsbanken Suomi: Tammi–kesäkuun 2013 osavuosikatsaus

Aluepankin johtaja Nina Arkilahti: Hyvä tuloskehitys mahdollistaa liiketoimintamme kasvun

”Handelsbanken Suomen konttoriliiketoiminta teki tähän mennessä parhaan neljännesvuosituloksen. Liiketulos kasvoi viime vuodesta 21 prosenttia. Tuottojen vakaa kasvu ja jatkuva kulukuri mahdollistavat liiketoiminnan laajentamisen.

Mielestämme konttoriverkosto on paras kanava pankkipalveluiden jakeluun. Omassa konttorissa luottopäätökset ja sijoitusneuvonta hoituvat tehokkaasti lähellä asiakasta. Aikomuksenamme on avata yksi tai useampia konttoreita tulevan talven aikana”, Nina Arkilahti kertoo.

Konttoriliiketoiminnan kehitys jatkui myönteisenä tammi–kesäkuussa 2013

Konttoriliiketoimintameur 1-6/2013 1-6/2012 Muutos 4-6/2013 4-6/2012 Muutos 1-3/2013
Korkokate 66,5 55,7 19 % 34,3 26,9 28 % 32,2
Provisionetto 23,4 20,6 14 % 11,8 10,2 16 % 11,6
Muut tuotot 6,0 4,4 36 % 3,4 2,0 70 % 2,6
Tuotot yhteensä 95,9 80,7 19 % 49,5 39,1 27 % 46,4
Kulut -42,7 -38,7 10 % -21,6 -19,5 11 % -21,1
Tulos ennen luottot. 53,2 42,0 27 % 27,9 19,6 42 % 25,3
Luottotappiot -8,3 -4,8 73 % -4,1 -0,8 -4,2
Liiketulos 44,9 37,2 21 % 23,8 18,8 27 % 21,1

Kulu/tuotto-suhde, % 44,7 48,0 44,0 49,9 45,4
Kannattavuus, % 10,6 10,3 11,8 9,8 9,5

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoiminnan liiketulos kehittyi vakaasti tammi–kesäkuussa 2013.  Korkokatteen kasvu heijastui konttoriliiketoiminnan tulokseen, joka kasvoi  vuoden takaisesta ajanjaksosta 7,7 miljoonalla eurolla 44,9 miljoonaan euroon (37,2). Tulos ennen luottotappioita vahvistui samalla ajanjaksolla 27 prosenttia 53,2 miljoonaan euroon (42,0).

Tuotot kasvoivat viime vuodesta 19 prosenttia 95,9 miljoonaan euroon (80,7). Korkokate kasvoi 19 prosenttia 66,5 miljoonaan euroon (55,7). Korkokatetta vahvistivat sekä marginaalien että antolainausvolyymien kasvu. Kohonneet antolainaus- ja sijoitusprovisiot kasvattivat puolestaan palkkionettoa vuoden takaisesta 14 prosenttia 23,4 miljoonaan euroon (20,6).

Hallinnollisten kustannusten kasvu nosti kustannuksia 10 prosenttia 42,7 miljoonaan euroon (38,7). Keskimääräinen henkilöstömäärä kasvoi 12:lla, mikä lisäsi konttoriliiketoiminnan henkilöstökustannuksia viime vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Heikko suhdanne heijastui luottotappioihin, jotka kasvoivat edellisvuoden tasosta 8,3 miljoonaan euroon (4,8). Luottotappiotaso oli 0,26 prosenttia (0,15). Kulu/tuotto-suhde luottotappioiden jälkeen parani ja oli 44,7 (48,0).

Oman pääoman tuotto nousi edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 10,6 prosenttiin (10,3).

Yritys- ja yksityisrahoituksen kysyntä edelleen vahvaa

Liiketoiminnan volyymit 4-6/2013 4-6/2012 Muutos 1-6/2013 1-6/2012
keskivolyymit, meuro
Luotonanto yleisölle 11 622 10 513 11 % 11 513 10 297
joista henkilöasiakkaita 3 667 3 447 6 % 3 632 3 450
joista yrityksiä 7 955 7 066 13 % 7 881 6 847
Talletukset yleisöltä 2 713 3 494 -22 % 2 766 3 568
joista henkilöasiakkaita 1 256 1 272 -1 % 1 264 1 298
joista yrityksiä 1 457 2 222 -34 % 1 502 2 270

Handelsbanken Suomen antolainauksen keskivolyymi kasvoi viime vuoden toiseen vuosineljännekseen verrattuna 11 prosenttia. Handelsbankenin yksityisasiakkaille ja yrityksille myöntämät luotot ovat kasvaneet Suomessa muuta markkinaa nopeammin. Luotonanto yrityksille kasvoi viime vuoden huhti–kesäkuusta 13 prosenttia ja luotonanto yksityisasiakkaille 6 prosenttia.

Antolainausvolyymien perusteella lasketaan vakausrahastomaksu, joka kuormittaa pankkia samaan tapaan kuin suomalaisten pankkien maksama pankkivero. Vakausrahastomaksut rasittivat korkokatetta 1,9 miljoonalla eurolla tammi–kesäkuussa 2013 (2,4). Maksua on peritty Ruotsissa vuodesta 2009 alkaen.

Ottolainauksen keskivolyymi heikkeni edellisvuoden vastaavasta neljänneksestä. Kotitalouksien tilivarat ja talletukset vähenivät 1 prosentin ja yritysten 34 prosenttia viime vuodesta. Syynä on Handelsbankenin päätös jättäytyä sivuun lyhyiden talletusten hintakilpailusta.

Konsernin tulos edelleen vakaa

Handelsbanken-konsernin avainlukuja tammi–kesäkuussa 2013:

- Vuosineljänneksen tulos verojen jälkeen kasvoi 9 % ja oli 7 161 milj. kruunua (6 594)
- Osakekohtainen tulos nousi 11,29 kruunuun (10,54)
- Liiketulos heikkeni  2 % 9 059 milj. kruunuun (8 871)
- Oman pääoman tuotto oli 14,2 % (14,3)
- Tuotot kasvoivat 2 % ja olivat 18 040 milj. kruunua (17 705)
- Korkokate oli 13 214 milj. kruunua (13 135)
- Kulu/tuotto-suhde oli 46,5 % (46,6)
- Luottotappiotaso oli 0,07 % (0,07)
- Basel II:n mukainen ydinvakavaraisuussuhde nousi 18,2 %:iin (16,1) ja Basel III:n mukainen ydinvakavaraisuussuhde 17,8 % :iin.

Konsernin tilinpäätös on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, Handelsbankenin Suomen toimintojen johtaja
puh. +358 50 3230056

Anders Norrena, talous- ja hallintojohtaja, Handelsbanken Suomi,
puh. + 358 10 444 2327

Camilla Sågbom, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi, puh. +358 40 5408450

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa kaikkiaan 24 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbankenilla on Suomessa 45 asiakaskonttoria eri puolilla maata, pääkonttoritoiminnot Helsingissä sekä pankin rahoitus-, rahasto- ja henkivakuutusyhtiöt, Capital Markets -toiminnot, Handelsbanken Varainhoito ja Private Banking sekä arvopapereiden säilytyksestä vastaava Handelsbanken Custody. Näissä toiminnoissa työskenteli vuoden 2012 lopussa 605 henkilöä.