Handelsbanken Suomi: Tammi-kesäkuun 2017 osavuosikatsaus

Handelsbanken Suomen johtaja Nina Arkilahti: Ulkomaankaupassa hyvä vire – asiakkaamme arvostavat kansainvälistä palveluverkostoamme

”Viennin vauhdittumisen myötä kansainvälisiä pankkipalveluita tarvitaan entistä enemmän. Olemme pohjoismaiden kansainvälisin pankki ja paikallinen osaaminen toimipisteissämme ympäri maailmaa saa kiitosta asiakkailtamme. Myös sijoitusvarallisuuden hoitajina meihin luotetaan vahvasti. Hallinnoitavien varojen määrä jatkoi kasvuaan ja oli kesäkuussa yli 20 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana”, Handelsbanken Suomen johtaja Nina Arkilahti kertoo.

Handelsbanken Suomen tuloskehitys tammi-kesäkuussa 2017

Konttoriliiketoimintameur 1-6/2017 1-6/2016 Muutos 4-6/2017 1-3/2017 Muutos 4-6/2016
Korkokate 60,7 65,8 -7,8 % 30,0 30,7 -2,3 % 31,7
Palkkiotuotot 24,5 21,0 16,7 % 12,7 11,8 7,6 % 11,1
Muut tuotot 11,1 13,6 -18,4 % 5,9 5,2 13,5 % 8,4
Tuotot yhteensä 96,3 100,4 -4,1 % 48,6 47,7 1,9 % 51,2
Kulut -46,0 -46,2 -0,4 % -23,5 -22,5  4,4 % -22,6
Tulos ennen luottot. 50,3 54,2 -7,2 % 25,1 25,2 -0,4 % 28,6
Luottotappiot -1,2 -3,6 -66,7 % -1,6 0,4 -500,0 % -1,1
Liiketulos 49,1 50,6 -3,0 % 23,5 25,6 -8,2 % 27,5
Kulu/tuotto-suhde % 47,8 46,0 48,4 47,2 44,1
Kannattavuus, % 12,9 12,7 13,4 12,4 14,3

Handelsbanken Suomen liiketulos laski tammi-kesäkuussa 2017 vuoden takaisesta vastaavasta ajanjaksosta 3 prosenttia 49,1 miljoonaan euroon (50,6). Tulos ennen luottotappioita laski samalla ajanjaksolla 50,3 miljoonaan euroon (54,2).

Tuotot pienenivät vuoden takaisesta 4 prosenttia 96,3 miljoonaan euroon (100,4). Korkokate heikkeni 60,7 miljoonaan euroon (65,8). Korkokatetta heikensi antolainausmarginaalien lasku sekä kohonneet viranomaismaksut. Palkkiotuotot kasvoivat korkeampien maksuprovisioiden ja anto- ja ottolainausprovisioiden nousun johdosta lähes 17 prosenttia 24,5 miljoonaan euroon (21,0). Myös sijoitustuotot kehittyivät suotuisasti. Muut tuotot olivat tammi-kesäkuussa 11,1 miljoonaa euroa (13,6).

Kokonaiskustannukset pysyivät lähes ennallaan ollen 46,0 miljoonaa euroa (46,2). Keskimääräinen henkilöstömäärä oli 493 henkilöä (492).

Luottotappiot olivat -1,2 miljoonaa euroa (-3,6). Luottotappiotaso laski 0,02 prosenttiin (0,06). Kulu/tuotto-suhde ennen luottotappioita oli 47,8 (46,0). Oman pääoman tuotto nousi 12,9 prosenttiin (12,7).

Luottokannan kehitys vakaata

Liiketoiminnan volyymit 1-6/2017 1-6/2016 Muutos 4-6/2017 4-6/2016 Muutos
keskivolyymit meur
Luotokanta 13 031 12 690 3 % 13 114 12 685 3 %
henkilöasiakkaat 4 039 3 952 2 % 4 053 3 952 3 %
yritykset 8 992 8 738 3 % 9 061 8 733 4 %
Talletukset 4 296 3 315 30 % 4 198 3 198 31 %
henkilöasiakkaat 1 633 1 406 16 % 1 642 1 432 15 %
yritykset 2 663 1 909 39 % 2 556 1 766 45 %

Handelsbanken Suomen luottokannan keskivolyymi kasvoi tammi-kesäkuussa 3 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Kotitalouksien talletukset kasvoivat 16 prosenttia ja yritysten 39 prosenttia.

Handelsbankenia Suomessa rasittavat viranomaismaksut olivat tammi-kesäkuussa 5,6 miljoonaa euroa (3,0). Näitä maksuja ovat Ruotsin kriisinhallintarahasto- sekä talletussuojamaksu. Kriisinhallintarahastomaksu tuli voimaan täysimääräisenä (0,09 prosenttia) vuoden 2017 alusta.

Handelsbanken Suomi käsittää konttoriliiketoiminnan mukaan lukien Handelsbankenin Varainhoito- ja Private Banking -toiminnot ja arvopapereiden säilytyksestä vastaavan Handelsbanken Custodyn sekä Handelsbanken Rahoituksen ja Stadshypotekin toiminnan Suomessa. Suomen Handelsbanken Capital Markets -toimintoihin kuuluvat rahasto- ja vakuutusyhtiöt sekä perinteiset Capital Markets -palvelut kuten riskinhallinta, arvopaperikauppa ja pääomamarkkinatoiminnot. Handelsbanken työllisti Suomessa vuoden 2016 lopussa 597 henkilöä. Handelsbankenilla on Suomessa 45 konttoria.

Konsernin tulos

Handelsbanken-konsernin avainlukuja tammi–kesäkuussa 2017:

-       Liiketoiminnan tulos kasvoi 4 % ja oli 10 604 milj. kruunua (10 244)

-       Jakson liiketulos verojen jälkeen laski 1 % ja oli 8 167 milj. kruunua (8 237)

-       Osakekohtainen tulos laski 4,20 kruunuun (4,31)

-       Oman pääoman tuotto laski ja oli 12,6 % (13,7)

-       Tuotot kasvoivat 1 % 20 274 milj. kruunuun (20 165), mutta kasvoivat 5 % ilman luovutusvoittoja vertailukaudella

-       Korkokate kasvoi 6 % 14 402 milj. kruunuun (13 603)

-       Palkkiotuotot kasvoivat 9 % 4 862 milj. kruunuun (4 450)

-       Kulu/tuotto-suhde laski 45,8 %:iin (47,2)

-       Luottotappiotaso pysyi ennallaan ja oli 0,04 % (0,04)

-       Ydinvakavaraisuussuhde nousi ja oli 23,4 % (23,0). Vakavaraisuussuhde kokonaisuudessaan oli 29,0 % (28,9).

Konsernin tilinpäätös on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, maajohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh. +358 10 444 2700

Tero Meriluoto, talousjohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh. + 358 10 444 2327

Pirjetta Soikkeli, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh. +358 10 444 2787

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa kaikkiaan 25 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.