Handelsbanken Suomi: Tilinpäätöstiedote tammi–joulukuulta 2013

Aluepankin johtaja Nina Arkilahti: Liiketoiminta kehittyi asiakastyytyväisyyden siivittämänä

”Handelsbankenin konttoriliiketoiminnan tulos jatkaa Suomessa hyvää kehitystään. Antolainauksen kasvu ilahduttaa, mutta myös sijoittamisen tuotteiden vahva kysyntä antaa aihetta tyytyväisyyteen”, Handelsbankenin Suomen toimintojen johtaja Nina Arkilahti toteaa.

”EPSI Rating -asiakastyytyväisyystutkimus kertoo, että Handelsbankenilla oli myös viime vuonna tyytyväisimmät yksityis- ja yritysasiakkaat, kun vertaillaan Suomessa toimivia liikepankkeja. Liiketoimintamme perustuu paikalliskonttoreiden hyvään henkilökohtaiseen palveluun, ja on ilahduttavaa huomata asiakkaiden arvostavan sitä. Konttoriverkoston kehittäminen ja laajentaminen jatkuu vuonna 2014”, Nina Arkilahti kertoo.

Konttoriliiketoiminnan kehitys jatkui myönteisenä tammi–joulukuussa 2013

Konttoriliiketoimintameur 2013 2012 Muutos 9-12/2013 9-12/2012 Muutos 7-9/2013
Korkokate 140,9 118,5 19 % 38,1 32,0 19 % 36,3
Palkkiokate 47,6 43,1 10 % 12,1 12,3 -2 % 12,1
Muut tuotot 13,4         9,1 47 % 4,6 3,1 48 % 2,8
Tuotot yhteensä 201,9 170,7 18 % 54,8 47,4 16 % 51,2
Kulut -83,8 -80,0 5 % -20,9 -22,8 -8 % -20,2
Tulos ennen luottotapp. 118,1 90,7 30 % 33,9 24,6 38 % 31,0
Luottotappiot -31,0 -14,8 109 % -13,9 -6,8 104 % -8,8
Liiketulos 87,1 75,9 15 % 20,0 17,8 12 % 22,2

Kulu/tuotto-suhde, % 41,5 47,0 38,2 48,7 39,3
Om. pääoman tuotto, % 9,9 9,8 9,0 8,3 9,6

Handelsbankenin Suomen konttoriliiketoiminnan kehitys jatkui vakaana vuonna 2013.  Korkokatteen kasvu heijastui konttoriliiketoiminnan tulokseen, joka kasvoi edellisvuodesta 15 prosenttia 87,1 miljoonaan euroon (75,9). Tulos ennen luottotappioita vahvistui samalla ajanjaksolla 30 prosenttia 118,1 miljoonaan euroon (90,7).

Tuotot kasvoivat edellisvuodesta 18 prosenttia 201,9 miljoonaan euroon (170,7). Korkokate kasvoi 19 prosenttia 140,9 miljoonaan euroon (118,5). Korkokatetta vahvistivat antolainausvolyymien ja -marginaalien kasvu. Kohonneet antolainausprovisiot ja varainhoidon tuotot kasvattivat puolestaan palkkionettoa vuoden takaisesta 10 prosenttia 47,6 miljoonaan euroon (43,1).

Hallinnollisten kustannusten kasvu lisäsi kustannuksia 5 prosenttia 83,8 miljoonaan euroon (80,0). Keskimääräinen henkilöstömäärä kasvoi 12:lla, mikä nosti konttoriliiketoiminnan henkilöstökustannuksia edellisvuodesta.

Yritysvastuiden osalta yksittäiset haasteelliset asiakkuudet kasvattivat luottotappioita 31,0 miljoonaan euroon (14,8). Luottotappiotaso oli 0,30 prosenttia (0,15). Kulu/tuotto-suhde ennen luottotappioita parani ja oli 41,5 (47,0). Oman pääoman tuotto oli 9,9 prosenttia (9,8).

Yksityis- ja yritysrahoituksen kysyntä edelleen vakaa

Liiketoiminnan volyymit 9-12/2013 9-12/2012 Muutos 1-12/2013 1-12/2012
keskivolyymit, meuro
Luotonanto yleisölle 11 939 11 058 8 % 11 672 10 632
joista henkilöasiakkaita 3 773 3 534 7 % 3 693 3 480
joista yrityksiä 8 166 7 524 9 % 7 979 7 152
Talletukset yleisöltä 3 730 3 226 16 % 3 026 3 422
joista henkilöasiakkaita 1 273 1 277 0 % 1 262 1 287
joista yrityksiä 2 457 1 949 26 % 1 764 2 135

Handelsbanken Suomen antolainauksen keskivolyymi kasvoi edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta 8 prosenttia. Handelsbankenin yksityisasiakkaille ja yrityksille myöntämät luotot ovat kasvaneet Suomessa muuta markkinaa nopeammin. Luotonanto yrityksille kasvoi 9 prosenttia ja luotonanto yksityisasiakkaille 7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Antolainausvolyymien perusteella lasketaan vakausrahastomaksu, joka kuormittaa pankkia samaan tapaan kuin suomalaisten pankkien maksama pankkivero. Vakausrahastomaksut rasittivat korkokatetta 3,9 miljoonalla eurolla tammi–joulukuussa 2013 (4,2). Maksua on peritty Ruotsissa vuodesta 2009 alkaen.

Ottolainauksen keskivolyymi kasvoi neljännellä vuosineljänneksellä 16 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kotitalouksien tilivarat ja talletukset säilyivät samalla tasoilla kuin edellisvuoden vastaavalla neljänneksellä. Ottolainaus yrityksiltä kasvoi 26 prosenttia. Vuositasolla ottolainaus pieneni sekä kotitalouksien (2 prosenttia) että yritysten (17 prosenttia) osalta.

Handelsbankenilla on tyytyväiset ja uskolliset asiakkaat

Handelsbankenilla on tänäkin vuonna erittäin tyytyväiset yritys- ja yksityisasiakkaat, kertoo vuosittain ilmestyvä vertailu pankkien asiakastyytyväisyydestä (EPSI Rating). Vertailun tulokset julkaistiin lokakuun alussa. Tutkimuksen mukaan Handelsbankenilla on maan tyytyväisimmät yritysasiakkaat. Pankki keräsi yritysasiakkailtaan 78,8 indeksipistettä alan keskiarvon ollessa 75,3. Yksityisasiakkailta indeksipisteitä kertyi 81,7, ja näillä lukemilla olemme paras liikepankki. Alan keskiarvo oli 75,6. Handelsbankenin asiakkaat ovat uskollisimpia ja heillä on myös suurimmat odotukset pankiltaan. Handelsbankenin asiakaspalvelu sai kaikista pankeista parhaan arvosanan.

Handelsbanken-konsernin tulokset olivat erinomaiset kaikilla kotimarkkinoilla.

Konsernin tulos edelleen vakaa

Handelsbanken-konsernin avainlukuja tammi–joulukuussa 2013:

- Tulos verojen jälkeen kasvoi 2 % ja oli 14 295 milj. kruunua
(14 038)
- Osakekohtainen tulos nousi 22,52 kruunuun (22,34)
- Liiketulos kasvoi 6 % 18 088 milj. kruunuun (17 108). Tulos kasvoi kaikilla Ruotsin ulkopuolisilla kotimarkkinoilla.
- Oman pääoman tuotto pieneni ja oli 13,9 % (14,9)
- Tuotot kasvoivat  4 % 36 327 milj. kruunuun (35 062)
- Korkokate kasvoi 2 % 26 669 milj. kruunuun (26 081)
- Kulu/tuotto-suhde parani ja oli 47,0 % (47,6)
- Luottotappiotaso oli 0,07 % (0,08)
- Basel II:n mukainen ydinvakavaraisuussuhde nousi 19,2 %:iin (17,9). Basel III:n mukainen ydinvakavaraisuussuhde oli 18,9 %.
- Ehdotettu osinko on 16,50 kruunua osakkeelta.

Konsernin tilinpäätös on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, Handelsbankenin Suomen toimintojen johtaja
Puh. +358 10 444 2700

Anders Norrena, talous- ja hallintojohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh. + 358 10 444 2327

Camilla Sågbom, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh.
+358 10 444 2787

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa kaikkiaan 24 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbankenilla on Suomessa 45 asiakaskonttoria eri puolilla maata, pääkonttoritoiminnot Helsingissä sekä pankin rahoitus-, rahasto- ja henkivakuutusyhtiöt, Capital Markets -toiminnot, Handelsbanken Varainhoito ja Private Banking sekä arvopapereiden säilytyksestä vastaava Handelsbanken Custody. Näissä toiminnoissa työskenteli vuoden 2012 lopussa 606 henkilöä.