Handelsbanken Suomi: Vuoden 2022 tilinpäätös

Maajohtaja Hanne Katrama: Erinomainen liiketulos – Yrityslainat kehittyivät positiivisesti – Asiakastyytyväisyys yli toimialan keskiarvon

Handelsbanken Suomen vuoden 2022 liiketulos oli 80,8 miljoonaa euroa eli lähes 30 prosenttia parempi kuin vuonna 2021 (62,7). Maajohtaja Hanne Katrama on tulokseen tyytyväinen.

”Olemme onnistuneet parantamaan liiketulosta, ja muutokset taseessa ovat markkinatilanteeseen nähden pieniä”, Katrama sanoo.

Yritysten lainanannossa tasaista kasvua

Handelsbankenin liiketoiminnan volyymit säilyivät lähes ennallaan.

”Asuntoluottokysyntä on hiljentynyt markkinan mukana jonkin verran. Sen sijaan yritysluottokysyntä on jatkunut erittäin hyvänä. Yrityslainakantamme kasvoi kaikissa asiakassegmenteissä”, Katrama kertoo.

Handelsbanken Suomen luottosalkku on erittäin vahva. Vuoden 2022 aikana aiemmista luottotappiovarauksista kirjattiin luottotappiopalautuksia 3,0 miljoonaa euroa.

Korkokate oli 144,4 miljoonaa euroa eli lähes ennallaan vuoteen 2021 verrattuna (146,1). Vuoden viimeisellä neljänneksellä korkojen nousu vahvisti korkokatteen 41,1 miljoonaan euroon eli nousua oli kolmanteen neljännekseen verrattuna 22 prosenttia (33,6 milj. euroa).

Asiakastyytyväisyys toimialan keskiarvoa parempi

Handelsbanken Suomi jo on vuosia ollut EPSI Ratingin* asiakastyytyväisyysmittausten kärjessä. Vuonna 2022 Handelsbankenin tasaisen vahvat tulokset sekä yksityis- että yritysasiakkaissa nostivat pankin toimialan keskiarvon yläpuolelle.

”Henkilökohtaisella ja yksilöllisellä palvelulla on edelleen asiakastyytyväisyyden kannalta iso merkitys”, Katrama toteaa.

Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 etsivänsä Suomen-liiketoiminnoille uutta omistajaa.

”Osaava ja sitoutunut henkilöstömme on tehnyt tässä poikkeuksellisessa tilanteessa erinomaista työtä. Kiitos vahvasta asiakastyytyväisyydestä sekä erinomaisesta tuloksesta kuuluu ennen kaikkea työntekijöillemme”, Katrama sanoo.

* EPSI Rating Pankki ja rahoitus 2022 -tutkimus toteutettiin heinä–elokuussa 2022. Tutkimukseen haastateltiin noin 1 500 yksityisasiakasta ja noin 1 300 yritysasiakasta.

Handelsbankenin liiketoiminnan tuloskehitys tammi–joulukuussa 2022

meur Q42022 Q32022 Muutos Q1-Q42022 Q1-Q42021 Muutos
Korkokate 41,1 33,6 22 % 144,4 146,1 -1 %
Palkkiotuotot 14,9 15,7 -5 % 65,1 72,1 -10 %
Tuotot yhteensä 58,0 50,3 15 % 215,4 239,2 -10 %
Kulut yhteensä -32,5 -28,5 14 % -122,9 -172,3 -29 %
Liiketulos ennen luottotappiota, pankkiveroa ja resoluutiomaksuja 25,6 21,8 17 % 92,6 66,7 39 %
Luottotappiot -1,3 0,1 3,0 3,1
Pankkivero ja resoluutiomaksut -3,6 -3,5 3 % -14,8 -7,2 106 %
Liiketulos 20,7 18,4 13 % 80,8 62,7 29 %
Kulu/tuotto-suhde, % 56 57 57 72

Handelsbanken Suomen liiketulos 80,8 miljoonaa euroa vuodelta 2022 parani 29 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna (62,7). Kokonaiskustannukset laskivat 29 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kulujen lasku johtuu ennen kaikkea peruspankkijärjestelmäprojektin lopettamisesta ja siihen liittyvien varausten purkamisesta.

Tuotot laskivat 10 prosenttia 215,4 miljoonaan euroon (239,1). Palkkiotuotoissa laskua oli 10 prosenttia mutta korkokatteessa vain yksi prosentti. Sen sijaan vuoden viimeisellä neljänneksellä korkokate nousi 22 prosenttia 41,1 milj. euroon kolmanteen neljännekseen verrattuna (33,6).

Handelsbanken Suomen tulosta rasitti vuonna 2022 Ruotsin valtiolle maksettu yhteensä 14,8 miljoonan euron (7,2) pankkivero ja resoluutiomaksu. Resoluutiomaksu tuli voimaan vuoden 2022 alussa.

Anto- ja ottolainaus

Keskivolyymitmeur Q42022 Q32022 Muutos Q1–Q42022 Q1–Q42021 Muutos
Antolainaus
Henkilöasiakkaat 4 188 4 235 -1 % 4 278 4 426 -3 %
Yritykset 10 052 9 842 2 % 9 826 9 673 2 %
Yhteensä 14 240 14 077 1 % 14 104 14 099 0 %
Ottolainaus
Henkilöasiakkaat 1 859 1 939 -4 % 1 922 1 944 -1 %
Yritykset 2 965 2 901 2 % 3 235 3 563 -9 %
Yhteensä 4 824 4 840 0 % 5 157 5 507 -6 %

Handelsbanken Suomen luottokannan keskivolyymi säilyi edellisvuoden tasolla. Talletuksissa on pientä laskua edellisvuoteen verrattuna.

Handelsbanken-konsernin osavuosikatsaus

Handelsbanken-konsernin osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.com/ir.

Handelsbanken-konsernin toimitusjohtaja Carina Åkerström esittelee pankin osavuosikatsauksen medialle keskiviikkona 8.2. klo 10.00 Suomen aikaa. Mediatilaisuus striimataan osoitteessa handelsbanken.com/ir. Tilaisuus pidetään ruotsiksi, ja se simultaanitulkataan englanniksi.

Hanne Katrama

maajohtaja, Handelsbanken Suomi

Tero Meriluoto

talousjohtaja, Handelsbanken Suomi
puh. 050 572 0933

Pirjetta Soikkeli

viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
puh. 040 750 0093

Handelsbanken tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 600 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot.